Verlangen naar de hemel

door Jacques Rommel – Henk van Dorp is geen onbekende in Vlaanderen. Al bijna 40 jaar staat hij in dienst van het evangelie in onze streken. In zijn nieuwe boek spreekt hij over zijn verlangen naar de hemel. En dat verlangen wil hij graag delen met zijn lezers.

Het is geen gewoon ‘leesboek’ geworden, maar een verzameling van bijna vijftig korte overdenkingen over de hemel. Ieder cursiefje beslaat niet meer dan twee pagina’s, en wordt ingeleid door een passende Bijbeltekst, en afgesloten met een relevant citaat van één van zijn favoriete auteurs. Meestal zijn dat gevleugelde woorden van C.S. Lewis, maar ook van Joni Eareckson Tada, Corrie ten Boom, Billy Graham, van de kerkvaders of nog vanuit anonieme bronnen. Ideaal voor wie een tijdlang stille tijd wil beleven rond het thema, om misschien een stukje dichterbij de hemel te komen. Daarbij helpen ook de tekstverwijzingen die je telkens onderaan de pagina vindt. Zo kun je zelf verder uitdiepen. De overdenkingen zijn niet alleen kort, maar ook bewust eenvoudig geformuleerd, en toegankelijk voor lezers van alle rang en stand. Eenvoudig en toegankelijk staat echter niet gelijk aan oppervlakkig. De schrijver heeft echt een diepgaande ‘relatie’ met de hemel, en weet die goed over te brengen. Dat is bijvoorbeeld te merken wanneer hier en daar een stukje persoonlijk getuigenis opduikt.

Het boek is echter meer dan een verzameling losse gedachten. Er is wel degelijk een samenhang, terug te vinden in de vijf hoofdstukken. In deel 1 gaat het over het wat, waar en hoe van de hemel, in deel 2 over de hemel, onze redding en in deel 3 over de hemel als onze bestemming. De twee laatste hoofdstukken zijn de langste en gaan over de hemel vandaag en de hemel straks. Je zou je kunnen afvragen waar de hemel vandaag te vinden is, maar daar heeft de Bijbel, en dus ook dit hoofdstuk, heel wat over te zeggen.

Het boek is verzorgd uitgegeven met een breed opgezette bladspiegel en een groot lettertype, wat het lezen erg vergemakkelijkt. De schrijver heeft ervoor gekozen om alle voornaamwoorden die naar God verwijzen met hoofdletter te schrijven. Een verdedigbare keuze, maar een paar keer storend wanneer toevallig meerdere voornaamwoorden in één zin staan.

Terecht zegt de auteur in zijn voorwoord dat we veel meer bezig zijn met onze bestemming hier op de aarde, en dat we ten onrechte denken dat er in de Bijbel niet zo heel veel informatie te vinden is over de hemel. Dat laatste is duidelijk een misverstand, want meer dan 700 Schriftplaatsen hebben het over de hemel. Voor een stuk wordt dat misverstand bijgestuurd door Verlangen naar de hemel.

Henk van Dorp, Verlangen naar de hemel (Scholten, 2023, 180 blz.)