De kracht van ideeën

door Raymond R. Hausoul – We leven in een tijd waarin evangelische christenen meer over het eigen muurtje durven te kijken en er meer interesse komt in de reflecties van andere godsdiensten. Een van de godsdiensten die christenen hierbij het meeste interesseert is het Jodendom. Het is dan ook niet vreemd dat een christelijke uitgeverij het aandurft een boek vol wijsheden en ideeën van opperrabbijn Jonathan Sacks (1948–2020) te publiceren. Sacks stond bekend voor zijn grote invloed op moreel, spiritueel en historisch vlak en in het gesprek om wereldwijde vrede.

Deze bundel bestaat uit vijf hoofddelen. Het eerste deel biedt politiek-religieuze reflecties op de huidige maatschappij van religieuze verdraagzaamheid en globalisering. Het tweede deel richt zich vervolgens wat meer naar binnen en bespreekt verschillende credo’s van naastenliefde en geluk binnen het Jodendom. Het derde deel draagt de algemene titel ‘artikelen’. Het bevat enkele reflecties van Sacks op wereldgebeurtenissen die zich tussen 2006 en 2018 afspeelden. Het vierde deel bevat politiek-religieuze toespraken die Jonathan Sacks gericht voor het Engelse hogerhuis schreef en het vijfde deel bevat allerlei toespraken en lezingen die zich niet gemakkelijk in de vorige vier delen laten onderbrengen. Al dit gebeurt op een hoopvolle, inzichtelijke en buitengewone manier met respect voor onze culturen en het Joodse geloof.

De omvang van deze onderwerpen is indrukwekkend. Sacks spoorde politici en burgers aan om de reflectie op geloof, ethiek en moraal niet na te laten. Dat deed hij op een heldere manier. Voor wie zich als christen bewust wordt van de verantwoordelijkheid die gelovigen in deze maatschappij dragen, is deze verzameling van geschriften, radio-uitzendingen en toespraken een goudmijn met talrijke parels van een wijze rabbi.

Jonathan Sacks, De kracht van ideeën (KokBoekencentrum, 2022, 352 blz.)