Is dit onze Vader?

2015-Boekrecensie - Is dit onze Vaderdoor Raymond Hausoul – Een cursiste Oude Testament wees me enthousiast op dit nieuwe werk van Hetty Lalleman. De titel sprak me meteen aan. Hetty Lalleman stelt zich in dit boek de vraag of de God van het OT daadwerkelijk dezelfde is als de Vader die wij ontmoeten door Jezus Christus? Ze verbindt hiervoor het getuigenis van het OT met de genade van God. Daarin slaagt ze voortreffelijk. Het verbaast me zodoende niet dat dit prachtige boek al een vierde druk kent. Hete hangijzers uit het OT worden in toegankelijke taal besproken, zonder dat dit inboet op vlak van gedegenheid. Er komen thema’s aan bod als de oudtestamentische oorlogen, de geboden van Jahweh, de strijd in het OT én NT, de rechtvaardigheid van God doorheen de Bijbel, de omgang met wraakgebeden, de waarom-vraag over het lijden van de rechtvaardige en de hamvraag naar het wezen van God de Vader.

De schrijfster laat continu zien dat de God van het OT even genadevol en rechtvaardig is als de God van het NT. De inzettingen van het OT getuigen niet van brutaliteit. Ze zijn een krachtig getuigenis voor Israël van Gods liefde tegenover de mensheid. Dit is een belangrijke boodschap voor de christelijke kerk. Al vroeg moest de kerk zich immers verzetten tegen de gedachten van Marcion van Sinope (±85–160), die stelde dat de God van het OT een andere God was dan de God van het NT. In haar boek keert Hetty Lalleman zich tegen deze gedachte. Verschillende parallellen tussen het OT en het NT, tonen haar dat de vork anders in de steel zit. De God van het OT is de geliefde Vader van de Messias, Jezus van Nazaret.

Lalleman, Hetty, Is dit onze Vader? Waarom ik van de God van het Oude Testament houd, (Ark, Amsterdam, 2014, 112 blz.)