Wandelen in het stof van rabbi Jezus

9789081891455door Maarten Hertoghs – Door ons meer te verdiepen in de cultuur waarin Jezus leefde, sprak en handelde, komt het Nieuwe Testament op een andere manier tot leven. Als je niet weet in welke situatie mensen als Gandhi of Martin Luther King leefden, dan zijn heel wat van de zaken die zij gedaan of gezegd hebben, op zijn zachtst gezegd vreemd. Als je daarentegen hun achtergrond en cultuur leert kennen, dan begrijp je de diepgang veel meer. Dat is bij Jezus niet anders. Toch zijn veel christenen maar matig geïnteresseerd in de tijd waarin Jezus leefde. Lois Tverberg doet een mooie duit in het spreekwoordelijke zakje om mensen dichterbij Jezus’ leefwereld te brengen.

Overzicht

In dit boek komen verschillende onderwerpen aan bod. Sommige staan helemaal los, maar anderen kunnen aan elkaar geknoopt worden. Het boek is in drie delen verdeeld:

– De woorden van onze rabbi horen als nooit tevoren. In dit deel komt bijvoorbeeld het Sjema aan bod of wat het betekent om God lief te hebben.

– Leven naar de woorden van rabbi Jezus. Denk hierbij aan onderwerpen als een goed oog of een koosjere mond.

– Het Woord bestuderen met rabbi Jezus. Daarbij past onze liefde voor Gods Woord of de mens als ambassadeur van God.

Verfrissende wandeling

Het uitgangspunt is telkens opnieuw de Bijbel, met name Jezus’ woorden… op een verfrissende en soms verrassende manier gebracht. De tekst wordt ondersteund door zinnetjes uit de Misjna of Talmoed en uitspraken van een rabbi of een schrijver, maar de zoektocht is gericht op het ontdekken van verdieping in Jezus’ woorden. Hier en daar werd ik echt aan het denken gezet. Als het bijvoorbeeld gaat over de waarheid spreken, dan zit daar veel meer achter dan wij meestal zo onmiddellijk denken. Het is goed om bij dit soort praktische onderwerpen eens stil te staan.

Het boek is geen commentaar. Tverberg schreef geen systematische verhandeling van Jezus’ woorden, maar ze neemt ons mee op een wandeling doorheen Jezus’ woorden. Ik heb het als een verfrissende wandeling ervaren.

Conclusie

Dit boek is leesbaar voor een breed publiek. Het is, mijns inziens, toegankelijk geschreven en leest vlot. Elk hoofdstuk begint met een anekdote als inleiding. Aan het einde van elk hoofdstuk zijn er enkele vragen, onder de titel: ‘Wijsheid voor de weg’. Het zijn vragen die de lezer uitdagen om de theorie in de praktijk om te zetten. Wie wil, kan er dus een intensieve wandeling van maken!

Tverberg, Lois, Wandelen in het stof van rabbi Jezus, (Uitgeverij Toetssteen, 2014, 208 blz)