Zacharia keer terug (Lynn Austin)

2014-Boekrecensie - Zacharia_Keer terugdoor Raymond R. Hausoul –

Lynn Austin is als schrijfster van meer dan twintig boeken en winnares van maar liefst acht Christy Awards, geen onbekende meer. Haar roman Zacharia keer terug, is het eerste deel van de serie De wederopbouw van Jeruzalem, over Zacharia en Nehemia. Indrukwekkend is dat Austin er in slaagt om het leven van de profeet Zacharia in deze roman op levendige wijze te beschrijven. Dat is niet eenvoudig, want Zacharia geldt vanouds als een van de moeilijkste en meest technische profeten uit de Bijbel. Het schrijven van een roman over dit personage is, wat dat betreft, alleen al een gigantische uitdaging.

Austin gaat die uitdaging aan en brengt het Bijbelverhaal tot leven. Doorheen de roman blijkt dat zij breed onderzoek naar de achtergrondgegevens over de tijd waarin Zacharia leefde, heeft verricht. Als auteur weet ze waarover ze schrijft. Wat ze schrijft, komt grotendeels overeen met de hedendaagse ontdekkingen over de tijd na de ballingschap. Het enige dat ik in vraag stel, is of Austin niet teveel het hedendaagse jodendom projecteert in de oudtestamentische tijd. Bestonden er werkelijk al joodse keppeltjes en leerhuizen (yeshiva’s) in de Babylonische tijd? Hoe het ook zij, doorheen de roman blijf je gefascineerd door de wijze waarop Austin haar historisch onderzoek naar de hoofdrolspelers met een levendige voorstelling combineert. Voor de lezer die graag wil bijleren over de tijd van Zacharia, is deze roman daarom alleen al puur genot!

Zonder het plot te verraden, wordt de roman gekenmerkt door hoofdthema’s als vertrouwen en wantrouwen, God en de afgoden, liefde en verdriet, haat en vergelding. Hoewel Zacharia keer terug, op historische feiten is gebaseerd, laat Austin ruimte voor de acties, drama’s en romantiek die een klassieke roman biedt. Wel lijkt dit element van de romanstijl ondergeschikt aan de historische weergave. Een balans tussen ‘te veel inlegging’ en ‘te weinig uitwerking’ is hier niet eenvoudig. Dat maakt de personages in deze roman vaak erg voorspelbaar en de dialogen prekerig overkomen. Iedereen lijkt net wat te lief en dikwijls ook wat te naïef te zijn. Dat creëert een afstand tussen lezer en personages. Een rijkere invulling, meer fictieve afwisseling en meer onvoorspelbaarheid konden hierin grote verandering brengen, maar zouden te kort kunnen doen aan het ‘historische’ van de ‘historische roman’. In dit eerste deel van de serie staat hierdoor vooral het drama rond het herstel van de tempel op de voorgrond. De lezer wordt samen met de personages geconfronteerd met de levenskeuze op te trekken naar Jeruzalem of terug te keren naar Babylon. Die spanning blijft doorheen het werk aanwezig en wordt versterkt door de uitdagingen om geloofsstappen te zetten richting Jahwehs beloftes en tegelijk politiek-rechtvaardig om te gaan met de verschillende overheden. Eerlijk plaatst Austin daarbij kritisch-uitdagende vragen bij de realiteit van destijds en confronteert de lezer met deze worstelingen van het joodse volk.

Een ander aspect dat sterk naar voor komt, zijn de relaties tussen de tijd voor en na de ballingschap. Dit leidt ertoe dat het leven na de ballingschap niet in het luchtledige hangt. Verschillende lijnen worden doorheen de heilsgeschiedenis getrokken, zonder dat dit ontaardt in een technisch werk. Deze combinatie tussen een sterk historisch fundament, een bijbel-theologische fijnheid en een meenemend plot vind je niet vaak in de wereld van de christelijke romans. Austin weet wat het betekent om rake lijnen te trekken. Om die reden is Zacharia keer terug meer dan een prachtige roman om bij weg te dromen. Voor velen zal het een reis doorheen het heilsdrama dat God met de schepping gaat, zijn. Vanuit die houding zie ik daarom uit naar het tweede deel dat einde 2014 zal verschijnen en beveel ik het eerste deel van harte aan.

Lynn Austin, Zacharia keer terug De wederopbouw van Jeruzalem, deel 1 (Utrecht: Voorhoeve, 2013, 432p.)

Dit boek is te bestellen bij Het Goede Boek (http://hetgoedeboek.be) met de mogelijkheid te mailen of te bellen naar de Goede Boek-winkels.