Goede wijn, Waarderende gemeenteopbouw (Jan Hendriks)

goede wijndoor Maarten Hertoghs –

Groei is geen doel, maar een gevolg van het handelen.

Waarderende gemeenteopbouw

Heel wat gemeenteleiders of -leden zijn bezig met de vraag: Hoe moet het verder in onze gemeente? Wat is onze visie voor de komende jaren? Kunnen we nog groeien? Vaak wordt er gedacht en gewerkt vanuit problemen die er zijn. Jan Hendriks breekt in zijn boek een lans om helemaal anders te werken. Hij noemt het Waarderende Gemeenteopbouw. Dit is een vorm van gemeenteopbouw die niet uitgaat van de problemen, maar vanuit de positieve elementen in de gemeente en de dromen die er zijn. Wat is er goed in de gemeente? Wat hoop je over 5 jaar te zien in de gemeente? Het is belangrijk dat iedereen in de gemeente betrokken wordt bij deze denkoefening.

Een vertrouwensvolle gemeente: theorie én praktijk Jan Hendriks pleit voor een vertrouwensvolle gemeente. In een gemeente die denkt vanuit haar problemen, is er vaak bezorgdheid over het eigen bestaan en voortbestaan. Een vertrouwensvolle gemeente daarentegen weet wel dat er problemen zijn, maar laat zich er niet door beheersen of verlammen. Voor zo’n gemeente zijn groei en een goede naam geen doelen voor, maar gevolgen van het handelen. Dat is een erg interessante gedachte. Groei is geen doel voor het handelen, maar een gevolg ervan. Volgens Jan Hendriks groeit een vertrouwensvolle gemeente. Dat is natuurlijk de theorie. Een pluspunt aan dit boek is dat Hendriks zijn ideeën telkens koppelt aan praktijkervaringen van gemeenten. Hij geeft ook heel concrete stappen die een gemeente kan volgen om een vertrouwensvolle gemeente te worden. Dat maakt van het boek geen zwaar theoretische verhandeling.

Moeite Sommige lezers zullen er misschien moeite mee hebben dat Jan Hendriks zowel voor katholieke als protestantse kerken schrijft en in zijn praktijkvoorbeelden ook kijkt naar parochies. Zelf had ik hier en daar moeite met een té positief verhaal. Gemeenteopbouw is, volgens mij, niet in één bepaalde werkwijze te gieten. Soms kan de werkwijze perfect zijn, maar groeit een gemeente toch niet. Ik denk dat hier Paulus’ motto Beproef alle dingen, behoud het goede (1 Thess. 5:21) aan de orde is. We moeten het kind niet met het badwater weggooien.

Conclusie Heeft Jan Hendriks dé oplossing voor gemeenteopbouw gevonden? Dat zou ik niet zeggen, maar hij heeft goede ideeën. Gemeenteleiders of -leden die bezig zijn met de toekomst van hun gemeente, worden in dit boek zeker uitgedaagd om na te denken over hun aanpak.

Jan Hendriks, Goede wijn – Waarderende gemeenteopbouw (Kok, 2013, 144p.)