Veel te druk! (Kevin DeYoung)

9789055604838-500x500door Jona Govaert –

“Ik ben de slechtste schrijver denkbaar voor dit boek”.

Als eerste zin van een boek over het fenomeen ‘Ik heb het te druk’ kan dit statement wel tellen. In de inleiding maakt de auteur dan ook onmiddellijk duidelijk dat ook hij het druk heeft en zeker geen wonderdokter is die de toverformule heeft gevonden als oplossing voor het probleem. Veeleer is dit boek een zoektocht waarom we het zo druk hebben en wat het met ons doet. Samengevat zijn er drie gevaren om te vermijden (hoofdstuk 2), zeven constateringen (hoofdstukken 3 tot en met 9) en één punt waar onze prioriteit zou moeten liggen (hoofdstuk 10).

Er bestaan al veel boeken over tijd- en stressmanagement met allerlei stappenplannen en handige tips. Dit is absoluut niet zo’n boek. Veeleer dan onmiddellijk op de proppen te komen met de oplossing voor het probleem gaat het boek dieper in op de verschillende oorzaken van ons drukke bestaan. Rechttoe rechtaan, met veel praktijkvoorbeelden, dwingt de auteur tot eerlijke zelfreflectie.

De conclusie van dit boek kan volgens mij het best worden weergegeven met volgend citaat (p. 108): “Weinig dingen zijn een duidelijker bewijs van onze toewijding aan Christus dan de prioriteit om elke dag in alle rust tijd voor Hem te maken.”

Kevin DeYoung, Veel te druk! Een (gelukkig) dun boek over een (echt) gigantisch probleem, (Vuurbaak, 2013, 117 blz.)

Dit boek is te bestellen bij Het Goede Boek (http://hetgoedeboek.be) met de mogelijkheid te mailen of te bellen naar de Goede Boek-winkels.