Van blijvend belang: Het Oude Testament

untitleddoor Herman Spaargaren – Dit boekje heeft als doel om het belang van het Oude Testament van de Bijbel te benadrukken voor ons dagelijks leven en in de gemeente. Op bladzijde 6 staat een prachtige en bondige rode draad van het Oude Testament, opkomend vanuit en landend in Hebreeën.

Het boekje lijkt geschreven voor bijvoorbeeld een catechesatiegroep van vooral jongere mensen. Het heeft verder niet echt diepgang, maar voor iemand die weinig basiskennis heeft en wat interessante verbindingen wil ontdekken, zitten er in dit boekje voldoende aanknopingspunten. Vlaamse lezers moeten er wel rekening mee houden dat de schrijver nogal ‘Nederlandse’ voorbeelden aanhaalt, zoals Cruijff en de SGP.

Pieter Lalleman wil voorkomen dat we volgelingen van Marcion worden, die onder andere het Oude Testament afwees. Aan de andere kant waarschuwt hij ook tegen de trent om meer Joods te zijn in onze gemeenten. Hij haalt woorden van Miskotte en Van Ruler aan.

De schrijver wil de zaken uit het Oude Testament die van waarde zijn gebleven voor de gemeente, die is ontstaan na de opstanding van Christus, naar voren halen. Hier slaagt hij te weinig in, doordat hij teveel van onderwerp naar onderwerp springt en niets degelijk uitwerkt. Het lijkt alsof hij reageert op zaken die op dat moment actueel zijn. Die verwerkt hij in zijn uitleg, op een wijze die veel weg heeft van inlegkunde. Het staat me tegen dat Lalleman de schepping en de geschiedenis van Abraham als ‘verhaal’ kenmerkt en niet als ‘geschiedenis’.

In het hoofdstukje ‘Hoe het niet moet’ deelt de schrijver zijn overtuiging dat de Tempel niet herbouwd zal worden in de eindtijd. Hij vindt evenmin dat mensen ‘een tiende’ moeten geven, neemt daarbij de weduwe uit het Nieuwe Testament als voorbeeld en zegt dat die minder mag geven. Jezus zegt echter dat ze alles gaf. Het voorbeeld loopt dus mank. Dat gebeurt op meerdere plaatsen, waardoor je al lezende de indruk krijgt dat het boekje steeds rommeliger wordt en steeds meer eigen meningen begint te verkondigen.

Het boekje is niet slecht, maar ik vind het geen aanrader. Het mist zijn doel om het Oude Testament weer naar voren te brengen. Zoals gezegd kan het wel nuttig zijn voor mensen met weinig Bijbelkennis.

Pieter J. Lalleman, Van blijvend belang: Het Oude Testament (Ark Media, 2016, 128 blz.)