Elke dag geïnspireerd (Christenen getuigen)

9789463370080Vdoor Jacques Rommel – Met enige moeite toch weer een pareltje uit de rekken van onze plaatselijke bibliotheek gehaald. Het boek ‘Elke dag geïnspireerd’ is een recente uitgave van Pelckmans Pro en bevat, zoals de ondertitel laat vermoeden, een aantal getuigenissen van christenen. Met dat laatste bedoelt men uitsluitend mensen met een rooms-katholieke achtergrond en overtuiging. Uiteraard zijn zij christen, maar er zijn ook nog christenen van andere signatuur, en die komen hier niet aan het woord. Een beetje jammer toch.

Het boek doet denken aan een ander, gelijkaardig werk: ‘Geleerd en Gelovig’ waarin uitsluitend Nederlanders aan het woord zijn, maar waar de waaier aan diverse soorten christenen groter is. De voornaamste parallel tussen beide verzamelingen aan getuigenissen is dat men mensen aan het woord laat die een zekere maatschapplijke impact hebben, en van daaruit een verhaal kunnen vertellen dat de moeite waard is. In ‘Geleerd en Gelovig’ gaat het om wetenschappers, in ‘Christenen getuigen’ om een breder scala aan diverse beroepen, maar eveneens niet van de minste. De mensen die aan het woord zijn genieten alle min of meer bekendheid in Vlaanderen, niet in het minst in de kringen waar zij vertoeven. Zo zijn er CEO’s (M/V), een investeringsbankier, een strafpleiter, artsen (M/V), een mediafiguur (V), een priester, wetenschapper, ontwikkelingswerker, politicus, auteurs (M/V), een kunstenaar, notaris, diplomaten (M/V), architect, hoogleraars (M/V) en therapeuten (M/V). Interessante lieden dus. En net dat maakt dit boek zo interessant. Wanneer dergelijke mensen vrijwillig in hun pen kruipen om met enthousiasme en passie te gaan spreken over hun geloof in God en Jezus Christus, dan maakt dat indruk. Niet alleen omwille van hun hoge positie, maar vooral omwille van de impact die hun geloof heeft op hun leven en werk. Ik was daardoor stevig bemoedigd, en soms oprecht ontroerd. Ik vermoed dat ook niet gelovigen die dit boek ter hand nemen niet onverschillig zullen blijven bij deze authentieke verhalen. Ook al zijn deze gelovigen niet uit ‘onze’ christelijke familie, toch kunnen we heel wat van hen leren, en valt het in de meeste gevallen niet moeilijk om een grote verwantschap te voelen.

Een paar dingen die me opvielen, en in (bijna) alle getuigenissen overeenstemden:
– Bijna allen komen uit een gelovige familieachtergrond, waar gebeden werd, waar de bijbelse verhalen gekend waren, maar waar het geloof ook bevraagd mocht worden.
– Iedereen getuigt dat het geloof in God een grote invloed heeft op hoe zij hun maatschappelijke rol vervullen. Je proeft hier waarlijk ‘zout der aarde’.
– Je merkt een grote liefde voor de persoon Jezus Christus in vrijwel alle getuigenissen.
– De christelijke deugden van nederigheid en naastenliefde worden hoog aangeschreven en ook zo goed mogelijk in praktijk omgezet. Vrijwel allen leven vanuit een groot sociaal engagement, wat zich uit in vrijwiligerswerk, zorg voor zwakken en verstotenen, steun aan de zending.
– Wie kinderen (en kleinkinderen) heeft vertelt over de zorg om het geloof, of op zijn minst de waarden van het geloof, door te geven aan de volgende generatie(s).
– Iedereen spreekt over de toegevoegde waarde die het geloof heeft in hun dagelijks leven, wat zich uit in dankbaarheid voor kleine en grote dingen, troost in verdriet, kracht bij verlies van geliefden, vertrouwen bij ziekte, rust in het drukke leven. Geloof wordt ervaren als een kostbare schat.
– De meesten zijn eerder ‘zoekende’ gelovigen, en ik denk dat we hier een typisch katholiek fenomeen ontwaren. Wij evangelischen geven vaak veel sterker aan dat we ‘het’ gevonden hebben, en hebben veel minder de neiging om God en de Bijbel in vraag te stellen.
– De meesten doen met vreugde mee aan de praktijk van misviering, studie en gebed, maar dat geldt niet voor iedereen. Sommigen hebben de geloofsoefeningen zo goed als losgelaten, en één of twee mensen die aan het woord zijn hebbben een zeer vaag godsbeeld.

Niettemin is dit een verzameling boeiende verhalen, en het is hoopgevend dat mensen getuigen van hun geloof. Misschien wordt geloven ooit wel weer ‘cool’, zoals de achterflap van het boek beweert.

Hans Geybels en Elisabeth Simoen, Elke dag geïnspireerd, (Pelckmans Pro, 2016, 250 blz.)