Uw woord is de waarheid

door Raymond R. Hausoul – Wie geniet er niet van fantastische getuigenissen over het werk dat God in België heeft gedaan. De schrijver van de Hebreëenbrief is er vol van als hij de christenen oproept hun voorgangers te herdenken. In deze pennenvrucht neemt Henk van Dorp de lezer mee op reis. Er wordt maar liefst honderd jaar aan Belgische Evangelische Zending afgelegd. Wie de smaak tijdens het lezen te pakken krijgt, leest het werk in één keer uit. Heerlijk om op die manier op sleeptouw te worden genomen!

Naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van de BEZ ontstond het idee om een jubileumboek uit te brengen. Henk van Dorp nam hierbij de pen in handen en laat de verschillende tijdsgewrichten chronologisch aan bod komen. In dit boek worden die onderverdeeld op basis van de diverse voorzitters die de BEZ kende. De kernhoofdstukken zijn daardoor: De voorgeschiedenis van de BEZ (deel 1), de BEZ onder leiding van de Nortons (deel 2), de BEZ onder leiding van Vansteenberghe en Winston (deel 3), de BEZ in de jaren 1963-2002 (deel 4) en een reflectie op de toekomstige ontwikkelingen in de BEZ (deel 5). Het werk sluit vervolgens af met twee belangrijke bijlagen die een overzicht van alle gemeentes, gemeentewerkers, jaarteams en deelnemers bevatten. Op die wijze brengt de auteur een oeuvre aan historisch materiaal bijeen en biedt hij het boeiende verhaal van het zendingswerk in België.

Het boek zelf is gedrukt in kleur en bevat ook diverse kaders vol anekdotes, kleine verhalen en talrijke andere gebeurtenissen over de geschiedenis van de BEZ. Op die manier weet Henk van Dorp de geschiedenis van de BEZ als een rijke feestmaaltijd te presenteren, waarbij iedereen iets vindt. Vooral het laatste deel daagt de lezers uit in de zoektocht naar het ontstaan van de eerste BEZ-gemeentes in Vlaanderen. Voor wie een hart voor God in België heeft, is dit boek zodoende van harte aanbevolen.

Henk van Dorp, Uw Woord is de waarheid, (Scholten, 2019, 352 blz.)