Preekweekend

Indekerk (EVW) zal voor de zesde keer een weekend over het abc van het preken organiseren (niet te verwarren met de (s)prekerstraining). Voor jou misschien de gelegenheid om je op te geven voor deze unieke tweedaagse, inclusief lekker eten en een verblijf in een prachtige streek.

Lesgever: Filip De Cavel
Begeleider: Bruno Sebrechts

Het maximum aantal deelnemers is 16, het minimum is 8.

Dit preekweekend wordt georganiseerd door INDEKERK.

Onderstaand overzicht biedt een indicatie van het programma dat enkele weken voor het weekend in zijn definitieve vorm zal doorgestuurd worden naar de deelnemers.

Gedurende het weekend wordt Filip bijgestaan door Bruno Sebrechts die, indien gewenst, beschikbaar is voor persoonlijk gesprek en gebed. Nadenken over een bediening of roeping als (s)preker kan vragen oproepen en dan is het goed om daarover in gesprek te kunnen gaan. Bruno blikt terug op een jarenlange bediening van preken en geestelijke begeleiding van gelovigen.

De preekcursus biedt je een bijbels-theologische reflectie op het preekproces:
— van het ‘luisterend hart’ (‘Horen’)
— naar het kiezen van en worstelen met een preektekst (‘Zien’)
— tot het daadwerkelijk houden van de preek (‘Preken’).

Deze thema’s worden verdeeld over 6 sessies:
Sessie 1: Een luisterend hart (horen)
Sessie 2: Een belichaamd hart (horen)
Sessie 3: Het lezen van de Tekst (zien)
Sessie 4: Het lezen van de gemeente (zien)
Sessie 5: Voorbereiden van de preek (preken)
Sessie 6: Geven van de preek (preken)

De nadruk ligt op het preken van hart tot hart: “Vanuit het hart van het Woord, via het hart naar het hart van de hoorders.”
In de prijs inbegrepen: het boek van Tim Keller, ‘Preken’ (2016).

Er zullen zes sessies georganiseerd worden:

• Vrijdagavond (1) en zaterdagochtend (2): algemene kennismaking met elkaar en introductie rond thema ‘het ‘luisterend hart’ (‘Horen’).
    Hier gaan we dieper in op de Bijbelse motivatie van het spreken; de authenticiteit van de spreker; de preker als eerste hoorder; enkele theologische beschouwingen.
  • Zaterdagmiddag (3): het kiezen van en worstelen met een preektekst (‘Zien’).
    Hier maken we kennis met uw eigen preekfragment van max. 10′ (die je thuis hebt gekozen), gevolgd door basisprincipes/stappen voor het ontwerpen en ontwikkelen van een preek; hoe kies je een tekst?; thema versus tekstgericht preken;
  • Zaterdagavond (4): het ‘zien’ van de gemeente (‘Zien’).
    Hier staan we stil bij de diversiteit van de luisteraar.
  • Zondagochtend (5) nemen we persoonlijk of in kleine groep de tijd om de eigen preek af te werken; is er ruimte om je preek te overdenken in gebed.
  • Zondagmiddag (6) houden we preken voor elkaar en via intervisie ontvang je persoonlijke adviezen om er verder mee aan het werk te gaan.

Er zal zeker tijd genomen worden voor ontspanning.

– Voor wie wil leren preken

– Voor wie al langer preekt en zich verder wil bekwamen

– Maximum 16 cursisten; minimum 8.

De preekcursus vindt plaats in Christelijke Herbronning Connect (Wortegem-Petegem, bij Oudenaarde).
Adres: Oudenaardseweg 140, 9790 WORTEGEM-PETEGEM

Data moeten nog vastgelegd worden.

Aankomst op vrijdag tussen 16 en 18u00
Avondmaal om 18u00
Start programma om 20u00

Het weekend eindigt op zondag, ±16u00.
Bekijk hier foto’s van de omgeving: http://www.chconnect.be

• € 180 per persoon. Je overnacht met 1 tot 3 andere deelnemers in een ruime studio van ca. 55 m² (met slaapgelegenheid beneden en op de mezzanine.
  • € 35 extra voor single studio
  • € 120 zonder overnachting

Bij een teveel aan inschrijvingen geldt voor de toekenning van de plaatsen de datum van inschrijving waarbij verondersteld wordt dat het inschrijvingsgeld op tijd werd betaald.

De volgorde van inschrijving wordt in acht genomen bij de toekenning van de kamers.

In de prijs is inbegrepen: 6 maaltijden, drank tijdens de sessies, boek “Preken” van Tim Keller, verblijfs- en conferentiekosten.

Gelieve zelf een onderlaken, dekbedovertrek, kussensloop en handdoeken mee te brengen (indien nodig kunnen deze gehuurd worden*).

Poetsen gebeurt door de deelnemers (poetsen kan door Connect gebeuren*).

*voor prijzen zie www.chconnect.be/prijzen

Je kan online betalen of rechtstreeks op het bankrekeningnummer van Indekerk vzw: BE22 0017 6887 7347 met vermelding ‘Preekweekend + naam’.

Meer info over de inhoud van de preekcursus kan aangevraagd worden bij filipdecavel[at]gmail.com.

Filip De Cavel is getrouwd met Clare en vader van drie dochters. Filip kreeg, als jonggelovige, kansen om als jeugdspreker, met vallen en opstaan, vanuit het Woord van God, de Bijbel, jongeren toe te spreken. Later verschoof deze bediening richting de volwassen luisteraar. Die ervaring van ±25 jaar wil hij graag benutten en anderen bemoedigen om zich te bekwamen. Filip behaalde zijn doctoraat in de Praktische Theologie aan de universiteit van Durham (VK) waar hij onderzoek verrichtte binnen het domein van de homiletiek (studie van de prediking). Hij doceert als externe lesgever homiletiek aan de ETF en deed onderzoek naar de spiritualiteit van de (Vlaamse evangelicale) preker en wat het betekent om de ‘eerste hoorder’ te zijn van zijn eigen prediking. Filip is oudste in de Evangelische gemeente De Rots (ECV Wondelgem) en leerkracht PEGO in het secundair onderwijs.

Ik schrijf me in voor:

In de volgende stap is er de keuze om het volledige bedrag te betalen of een voorschot van € 50.

Bij annulatie wordt het betaalde bedrag steeds overgeplaatst naar een volgende weekend.

Als je afzegt tussen de 10 en 3 dagen voor de start van de activiteit, wordt er 30 % van de totale kostprijs aangerekend.

Als je binnen de laatste 48 uur voor de start afzegt, is er geen teruggave van de betaalde kosten, maar wordt je voorschot wel overgeplaatst naar een volgende weekend. Alleen bij ziekte is er wel teruggave van de aangerekende kosten.