Ongemakkelijke teksten van het Oude Testament

ongemakkelijke tekstendoor Herman Spaargaren – Op bladzijde 4 laat het boekje zien wie de schrijvers zijn, hetgeen voor mij niet onbelangrijk is. Ik las de boekjes over het Nieuwe Testament uit de reeks ‘Ongemakkelijke teksten …’ bewust niet. Ik voel me goed thuis bij de schrijvers van deze editie, terwijl dat bij de andere boekjes niet het geval is.

Dit boek bevat 65 korte artikeltjes over bijzondere zaken door het hele Oude Testament heen. In een theologische opleiding kom je al deze puntjes wel tegen en voor zulke mensen is dit boek meer het oproepen van herinneringen aan hun opleiding. Voor iemand die met interesse de Bijbel leest, maar geen theologische opleiding kreeg, zijn het zeker de punten waar je tegenaan loopt en waar je wel wat duiding bij wilt hebben. Het ‘verharden van het hart van Farao’ bijvoorbeeld is voor veel mensen een probleem. Is God wel rechtvaardig als Hij de harten van mensen verhard, zodat ze zich niet kunnen bekeren?

Bij hoofdstuk 12 heb ik het puntje van de bladzijde omgevouwen. Dat betekent dat ik dat ik op mijn gemak nog eens door wil nemen: Lijden kinderen om hun (groot)ouders? Waarom werden er onreine dieren meegenomen in de ark? Hoe komt Rachab als buitenlandse prostituee in het geslachtsregister van Jezus?

Kortom, er komen zeker interessante vragen en stukjes aan bod, waar je de standaard antwoorden van de bijbelschool of theologisch opleiding op zult terugkrijgen. Voor iemand zonder die vooropleiding is het erg interessant en een aanrader.

Hetty Lalleman (redactie), Ongemakkelijke teksten van het Oude Testament, (Buijten & Schippersheijn Motief, 2014, 223 blz.)