Lees! (Tony Reinke)

leesdoor Jona Govaert –

Lezen vs beeldcultuur

In onze maatschappij waar televisie, smartphones en tablets wijdverspreid zijn, bestaat het gevaar dat de beeldcultuur het lezen van boeken niet meer zo vanzelfsprekend maakt. Voor christenen, als mensen van het Boek, is het echter van levensbelang om te lezen; om veel te lezen. Dat is althans de mening van de auteur en de reden voor het schrijven van dit boek. In het eerste deel geeft hij een theologie voor het lezen van boeken weer van waaruit hij het belang om boeken te lezen vanuit een bijbels wereldbeeld benadrukt. Het tweede gedeelte is meer praktisch en biedt een aantal tips om meer te genieten van het lezen van boeken.

Slechte start

De auteur laat er geen twijfel over bestaan dat hij schrijft vanuit zijn eigen liefde voor boeken en deze graag wil overbrengen op anderen, in het bijzonder christenen. Hierin doet hij zeker een verdienstelijke poging, maar ik vrees dat niet-lezers die dit boek ter hand nemen snel zullen overschakelen naar de praktische tips en het eerste (saaie) gedeelte overslaan.

Goede inhaalbeweging

Het tweede gedeelte is dan ook de sterkte van het boek en bevat veel bruikbare adviezen. Niet elk daarvan zal voor iedereen geschikt zijn, maar dat is ook niet wat de auteur beweert. Vermeldenswaardig zijn ook hoofdstuk 13 over het delen van wat je leest en hoofdstuk 14 waarin ouders en voorgangers (en in de Nederlandse versie ook leerkrachten) worden aangemoedigd om in opvoeding en onderwijs voldoende aandacht te besteden aan het belang van boeken. Zo laat de auteur bijvoorbeeld zijn negenjarige zoon vijf favoriete pagina’s aanduiden in de boeken die hij leest.  Daarna mag hij die, na wat uitleg over de context, voorlezen aan de rest van het gezin. Een laatste punt van kritiek is dat voor de overdaad aan citaten slechts een beperkt aantal auteurs wordt aangehaald, wat teleurstellend is van een goed belezen auteur.

Conclusie

Is dit boek aan te raden? Wil je graag meer lezen dan zal het tweede deel je waarschijnlijk wel kunnen prikkelen. Het eerste deel is meer voor de liefhebber (en daarmee geef ik een tip van de auteur zelf: niet elk boek hoeft per se van kaft tot kaft volledig te worden uitgelezen).

Tony Reinke, Lees! (Groen, 2013, 253 blz.)