Geen muur te hoog (Nick Vujicic)

geen_muur_te_hoog_isbn_9789043522038_1_1373320929door D. M. –

Het boekje “Geen muur te hoog” Van Nick Vujicic – bekend als “de man zonder armen en benen” draagt als ondertitel: Vijftig teksten ter inspiratie. Er is inderdaad inspiratie op te doen bij het lezen van de 50 stukjes.

Elk van de stukjes begint met enkele toepasselijke bijbelverzen. Het zijn allerlei praktische raadgevingen, gebaseerd op zijn eigen ervaringen in de worsteling met vertrouwen, ontmoediging,..e.d. Hij schrijft eerlijk, ook over zijn eigen falen, met nuchtere zelfspot en gevoel voor humor over zijn handicap. Hij stimuleert om niet bij de pakken te gaan neerzitten bij tegenslag of eigen falen. Vujicic moedigt aan open te staan om nieuwe wegen in te slaan, om grenzen te verleggen kortom om zich niet te laten beperken.

“Sluit je geloof aan op krachtstroom” (van God)

Een uitdrukking die vaak terugkomt: “sluit je geloof aan op krachtstroom” (van God) Wij zijn zwak, maar God is sterk. “Focus op Zijn kracht.” Wat niet betekent dat dit een passieve aangelegenheid is, zeker niet. “Zet stappen…in geloof dat Hij er is, met je is, in je is, over je waakt”. Maar ook vragen om hulp is geen teken van zwakte, eerder een teken van kracht en realiteitszin. Iedereen heeft op zijn tijd iemand nodig die meeloopt.

50-dagen-tijd

Een boekje met 50 korte stukjes, zeker niet om in 1 keer door te lezen, maar bv als ’50-dagen’-tijd, of als naslagwerkje om in een bepaalde situatie je voordeel te doen met de goede raad. Het boekje ademt energie en enthousiasme uit, lijkt soms wel “instant” oplossingen te geven, maar in de realiteit zal het toepassen, tijd vragen. Vujicic wijst boven alles op de kracht van God als de enige bron om het leven aan te kunnen in elke omstandigheid. Al met al een bemoedigend boekje omdat het geen theoretische oplossingen biedt, maar vanuit de dagelijkse praktijk van zijn eigen levensweg geschreven is.

Warm aanbevolen!

Nick Vujicic, Geen muur te hoog, vijftig teksten ter inspiratie (Kok, 2013).