‘Exodus en Leviticus’, ‘Numeri en Deuteronomium’ voor iedereen

door Maarten Hertoghs – Na de twee delen over Genesis in 2016, verschenen in 2017 nog twee delen uit de reeks ‘Het Oude Testament voor iedereen’: ‘Exodus en Leviticus’ en ‘Numeri en Deuteronomium’. De positieve recensie van de delen over Genesis vindt u hier.

Kort

Goldingay wendt een aparte manier aan om de Bijbelboeken te bespreken. Eerst en vooral is ‘kort’ een goede typering. Op 272 bladzijden worden ‘Exodus en Leviticus’ besproken. Voor ‘Numeri en Deuteronomium’ zijn dat er 288. En als je weet dat de boekjes maar een iets groter formaat (19×13 cm) hebben dan de meeste standaardbijbels, dan mag je geen uitgebreide bespreking van punten en komma’s verwachten. Goldingay neemt, net als in de boeken van Genesis, een (deel van een) hoofdstuk, soms zelfs twee hoofdstukken, en verbindt daar een gedachte aan.

Ik gebruik de boekjes ter experiment nu zelf als dagelijkse lezing en dat is eigenlijk wel aangenaam. Je moet weliswaar iets meer dan vijf minuutjes tijd willen nemen om stil te staan.

Geen bandwerk

Hoewel Goldingay zich naar eigen zeggen voor deze reeks voorgenomen had om 1000 woorden per dag te schrijven, krijg je niet het gevoel dat dit bandwerk is geweest. Elk stukje wordt ingeleid aan de hand van een anekdote en dat is vaak iets dat de schrijver zelf meegemaakt heeft. Door die anekdotes duik je meteen in het verhaal en de boodschap die de schrijver wil meegeven.

Ook zijn uitleg is geen bandwerk. Als oudtestamenticus kan Goldingay bogen op een brede achtergrond, maar hij slaagt erin om die kennis te verwerken in uitstekend leesbare boodschappen. Dat toont aan dat Goldingay niet enkel een goed schrijver, maar ook een goed onderwijzer is. Het is helaas niet velen gegeven.

Uitdagend

Een voorbeeldje… Is het van belang of de ezelin in het verhaal van Bileam echt gesproken heeft? De meeste lezers van deze recensie zullen volmondig uitroepen: ‘Ja!’ en wellicht zijn er die verontwaardigd zijn dat deze vraag zelfs maar opgeworpen wordt. Sommige lezers zullen de wenkbrauwen fronsen, maar benieuwd zijn naar wat er volgt. Nog anderen zullen blij zijn dat deze vraag eindelijk eens gesteld wordt. Het mag duidelijk zijn dat de boekjes af en toe best uitdagend zijn. Om bij het voorbeeld van Bileam te blijven. Goldingay spreekt de lezers aan die maar moeilijk kunnen geloven dat een ezel kan spreken. Hij schrijft daarbij dat de vraag of God spreekt belangrijker is dan de vraag of een ezel spreekt, maar daarmee zegt hij nog niet wat hij zelf gelooft.

Overigens, Goldingay poneert dat er drie ezels zijn in het verhaal: Balak, Bileam en de ezelin die door Bileam geslagen wordt. Waarom hij dat zegt, moet u zelf lezen, maar ik hou wel van dit soort gedachten.

Kortom, deze boekjes zijn een aanrader. Ook al omdat ze de lezer helpen om op een aangename manier doorheen Leviticus en Numeri te wandelen; twee Bijbelboeken die door velen het label ‘onleesbaar’ of ‘oersaai’ krijgen.

John Goldingay, Exodus en Leviticus voor iedereen, (Uitgeverij van Wijnen, 2017, 272 blz.)

John Goldingay, Numeri en Deuteronomium voor iedereen, (Uitgeverij van Wijnen, 2017, 288 blz.)