Allah of Jezus?

door Jona Govaert –Allah of Jezus is het tweede boek van de inmiddels overleden Nabeel Qureshi dat is vertaald naar het Nederlands. In het voorwoord schrijft Qureshi dat Ik zocht Allah en vond Jezus het ‘hart’ van zijn verhaal vormt (“het bevat de details over mijn relaties, emoties en geestelijke strijd tijdens mijn zoektocht naar God”) en dat Allah of Jezus het ‘hoofd’ is (“hierin onderzoek ik de religies en hun veronderstellingen”).

Toch is dit boek geen droge opsomming van feitjes, maar heeft de auteur als het ware een prachtige borduursel geschreven van zijn persoonlijke zoektocht en de resultaten van zijn onderzoek. Het doet wat denken aan de manier waarop Lee Strobel Bewijs genoeg heeft geschreven. Samen met de duidelijke opbouw en de korte hoofdstukken zorgt dit ervoor dat het boek heel vlot leest, ondanks dat je als lezer een heleboel informatie te verwerken krijgt.

Voor wie in gesprekken met moslims geconfronteerd wordt met moeilijke vragen rond de betrouwbaarheid van de Bijbel en zo meer is dit boek een absolute aanrader. Maar ook qua apologetiek in het algemeen zal je na het lezen van dit boek sterker in je schoenen staan wanneer je bijvoorbeeld wordt geconfronteerd met de stelling dat Allah en de God van de Bijbel dezelfde zouden zijn.

Nabeel Qureshi, Allah of Jezus? Een persoonlijke zoektocht naar de waarheid (Kok, 2017, 350 blz.)