Sterfelijk

sterfelijkdoor Maarten Hertoghs –

“Je zult het ware leven niet kennen voor je bloed hebt geproefd.”

Tussen ‘Verboden’ en ‘Sterfelijk’, respectievelijk het eerste en tweede deel in de reeks The Books of Mortals, zit negen jaar. Jonathan, de jongen over wie in ‘Verboden’ geprofeteerd werd, is nu bijna 18 jaar. Dat is de leeftijd waarop hij, volgens de regels van de wereldbeheersende Orde, soeverein kan worden. Hij komt ook het meest in aanmerking voor de functie van soeverein, maar dat blijkt niet zo eenvoudig.

* Rom Sebastian, één van de hoofdrolspelers uit ‘Verboden’, doet er alles aan om Jonathan aan de macht te brengen. Hij is de leider van de Stervelingen en komt lijnrecht tegenover Saric en zijn Zwartbloeden te staan.

* Saric houdt, via zijn zus, Feyn, beide ook hoofdrolspelers in het eerste boek, echter de touwtjes stevig in handen. Hij controleert de Orde en daarmee Byzantium.

* Jonathan is eerder het lijdend, dan het meewerkend voorwerp!

Filosofische vraagstukken

Onderliggend word je als lezer meegenomen in filosofische vraagstukken. Wat is liefde eigenlijk? Is het niet gewoon een stoot endorfine in je bloedsomloop? Is het niet arrogant om te beweren dat er maar één waarheid is? Waarom zouden er niet meer wegen zijn naar hetzelfde doel?

Vanaf het begin van het eerste boek, ‘Verboden’, is een oude profetie erg bepalend voor het verhaal. Die heeft ook in dit tweede boek nog groot belang. De vraag hoe deze profetie geïnterpreteerd moet worden, is steeds prominenter aanwezig. Het heeft wat weg van de vraag hoe wij met de Bijbel omgaan. Hoe interpreteren wij dit eeuwenoude boek? Wat doen we als meningen verschillen?

Verrassende wendingen

Flarden van het verhaal lijken hard op het verhaal van Jezus’ lijden en sterven. Hier en daar lijken dialogen op hoe Jezus met zijn toehoorders sprak. Dat zal voor sommigen niet zijn wat ze zoeken in een thriller. Ik vind het net interessant, in die zin dat de schrijver je meeneemt in een wereld van mensen die verkeerde verwachtingen hebben van degene die soeverein moet worden. Net als de mensen in Jezus’ tijd Hem helemaal verkeerd ingeschat hebben. ‘Sterfelijk’ is natuurlijk geen copy-paste van het evangelie. Het is niet zo dat je op bladzijde één het hele boek al kan voorspellen. Er zitten zeker verrassende wendingen in het verhaal! Niet noodzakelijk degene van wie je het verwacht, trekt aan het langste eind.

Diepgaandere karakters

Mijn ‘kritiek’ op het eerste boek dat de karakters eerder oppervlakkig bleven, is met het tweede boek toch wat verdwenen. Hier is meer plaats voor dialogen die inzicht geven in het denken en functioneren van de personages. Dat zorgt ook voor meer diepgang in het verhaal.

Slot

Hoe langer hoe meer lijkt de hopeloosheid het te winnen van de hoop. Ik kijk alvast uit naar deel 3, ‘Soeverein’.

Ted Dekker & Tosca Lee, Sterfelijk, (Uitgeverij Kok, 2012, 430 blz.).