Soeverein

door Maarten Hertoghs

“Word wakker uit je droom van vlees en bloed.”

Dit derde en laatste deel van de reeks ‘The books of Mortals’ kreeg ‘Soeverein’ als titel. Het speelt zich zes jaar na ‘Sterfelijk’ af. De Stervelingen waren aan het einde van het tweede boek verdeeld in Soevereinen en Onsterfelijken. Feyn regeert nu de Orde, maar die is eigenlijk van haar ziel. Zij bestuurt de wereld met ijzeren hand en heeft daartoe een enorm leger Zwartbloeden, sterker dan ooit! De Onsterfelijken voeren guerrilla-aanvallen uit op de hoofdstad, Byzantium, in de hoop Feyn en haar leger te destabiliseren. De Soevereinen leven, onder leiding van Rom Sebastian, ondergedoken in Byzantium en zijn een prooi voor zowel Onsterfelijken als Zwartbloeden. Verstoken van de krachten die ze hadden als Stervelingen, zijn ze daarmee een vogel voor de kat. Als één van de Stervelingen een virus dreigt los te laten dat zowel Soevereinen als Onsterfelijken zal doden, is het tijd voor drastische maatregelen. Zal de erfenis van Jonathan, die liefde predikte, overeind blijven?

De moeite?

Als je de eerste twee boeken gelezen hebt, dan moet je dit laatste deel toch echt nog lezen. Ik was erg benieuwd naar hoe de schrijvers het verhaal zouden laten verder lopen en moet zeggen dat het verhaal me absoluut niet verveeld heeft. Er komt natuurlijk een eindstrijd, maar die verloopt niet helemaal typisch en beslaat eigenlijk maar weinig bladzijden van het boek.

Geloof en hoop

In de recensie van ‘Sterfelijk’ schreef ik: “Hoe langer hoe meer lijkt de hopeloosheid het te winnen van de hoop”. Dat thema van hoop (geloof) tegenover hopeloosheid in een uitzichtloze situatie wordt verder uitgewerkt. Ik moet zeggen dat het, als ik het toepas op mijn eigen geloof, erg herkenbaar is. We worden nogal eens heen en weer geslingerd tussen wat we hopen (geloven) en de situatie.

In die zin worden de karakters ook verder verdiept. De hoofdrolspelers uit ‘Sterfelijk’ blijven dezelfde, al is het niet vooraf te zeggen wie tijdens en aan het einde van dit derde deel aan welke kant zal staan! Het vasthouden aan wat je gelooft, is verre van evident. Dat geldt voor elk karakter in het boek!

Slot

Officieel is dit het laatste deel van de reeks. ‘Soeverein’ eindigt vergelijkbaar met het begin van ‘Verboden’. Een mooie afsluiter, maar het biedt tevens de mogelijkheid voor een volgend deel of een spin-off. Of misschien speculeer ik teveel…

Ted Dekker & Tosca Lee, Soeverein, (Uitgeverij Kok, 2014, 333 blz.).