Scary close

scary closedoor Niels Vandereyken –

Wat maakt een goed verhaal? Met deze vraag moest Donald Miller aan de slag toen Steve Taylor hem voorstelde om de New York Bestseller Blue Like Jazz te verfilmen waarin Don Miller zijn zoektocht naar God vertelt vanuit zijn studententijd. In zijn vorige boek A Million Miles in a Thousand Years verhaalt de Amerikaanse schrijver hoe hij zocht naar een antwoord op die vraag. Hoe verbeeld je het eenzame bestaan van een ongetrouwde schrijver en zijn hond? Hoe voorkom je een oersaaie film?

Zich verdiepend in plot, karakters en opbouw van een verhaal kwam Don erachter dat je voor een goed verhaal een held nodig hebt die een conflict overwint en er sterker uitkomt. Buiten de cinemazaal is deze eenvoudige samenvatting breed toepasbaar. Vanuit zijn eigen ervaring in het opgroeien zonder vader en het leven van een nieuw verhaal helpt Don nu samen met enkele vrienden om hindernissen als groeimogelijkheden te zien en toont hoe levens iets te vertellen hebben.

Met Scary Close, dropping the act and finding intimacy ontmoeten we Don Miller opnieuw in zijn authenticiteit en eerlijkheid, wijs en grappig. Hij laat nog meer in zijn binnenste kijken en neemt ons mee in het jaar van zijn recente verloving (als veertiger!) en alle angsten die daaraan vooraf gingen. Als schrijver kan je je verstoppen achter je personages en gemakkelijk een rol spelen. Wat als het meisje waar je op valt, jaren investeerde in een kleine groep familie en vrienden met wie ze uitstekende relaties opbouwde en voor de keuze staat om dat allemaal achter te laten voor een gevierd schrijver wiens beroemdheid ze liever zou parkeren?

Het jaar van verloving is een zoektocht naar ruimte om echt voor elkaar te zijn, pretenties te laten varen en de vrijheid die komt met authenticiteit. Dit gaat gepaard met een overdenken waarom eerdere gelijkaardige pogingen tot serieuze relaties telkens in een kater uitmondden. De aanmoediging van wijze vrienden en de lessen geleerd in therapie (een praatgroep waar niemand zich mocht verstoppen achter zijn of haar beroemdheid en waar de vraag “wat doe je” taboe was) hielpen Don geloven dat het onverwachte advies van een vriend “Don, je bent goed in relaties” wel degelijk steek hield.

De eerlijkheid en kwetsbaarheid waarmee Don Miller schrijft, nodigen uit om stil te staan bij het verhaal dat jouw leven schrijft.

Het relaas van de huwelijksdag in het laatste hoofdstuk en de foto’s daarvan die op de Scary Close website verschenen, vieren opnieuw een goed verhaal.

Don Miller, Scary Close, Dropping the Act and Finding True Intimacy (Thomas Nelson, Nashville TN, 2015, 256 blz.)