Herverbinding

9200000031457844door Maarten Hertoghs

Herverbinding werd geschreven door Hans Schilder, een arts die promoveerde op een onderzoek naar spontane regressie (afname of genezing) van kanker. Momenteel werkt hij als psycho-oncoloog en therapeut. Alles in het boekje heeft te maken met de verbinding tussen lichamelijk en geestelijk welzijn. Voor Schilder zijn deze twee nauw verbonden. We kunnen psycho-oncologie dan ook plaatsen in het gebied tussen de reguliere ziekenhuiszorg (lichamelijk welzijn) en geestelijke gezondheidszorg (geestelijk welzijn).

De idee dat ons lichaam negatief reageert op somberheid en depressie, vinden we logisch. Mensen kunnen lichamelijk ziek worden als het geestelijk heel moeilijk gaat. Eveneens logisch is dat een positieve ingesteldheid en vertrouwen heelmakend kunnen zijn voor ons lichaam. Wat Hans Schilder doet, is dit (verregaand) toepassen bij mensen met kanker. De keuze om te overleven, is daarin volgens hem van cruciaal belang.

Schilder gaat op zoek naar herverbinding. Hij wil de mens in alle delen van zijn of haar persoonlijkheid opnieuw verbinden. Er komen in dat kader zaken aan bod als de link tussen iemands verleden en kanker, dromen, … Een onderdeel van herverbinding is psychodrama, een soort rollenspel, met de tumor. Dat klinkt absurd, maar toch is het volgens Schilder een goede manier om met de kanker om te gaan en kan het tot positieve resultaten leiden. Hij beschrijft ook hoe hij, als daar openheid voor is, met mensen op zoek kan gaan naar herverbinding met God. De schrijver laat zien dat hij, als christen, op sommige terreinen goed moet nadenken over wat er door de beugel kan en hoe zijn eigen zoektocht naar afbakening verlopen is.

Herverbinding is enerzijds technisch, maar anderzijds ook praktisch, omdat Schilder veel casussen aanhaalt en concrete toepassingen laat zien van wat hij wil zeggen. Ik moet toegeven dat het een terrein is dat mij tot het lezen van dit boekje compleet onbekend was. Het lijkt mij heel interessant en nuttig voor mensen die werkzaam zijn in sectoren die verwant zijn aan lichamelijke en geestelijke gezondheidszorg.

Hans Schilder, Herverbinding (Van Wijnen, 2014, 143 blz.)