Orthodoxie

door Nathan Vanharen – Orthodoxie  van G.K. Chesterton (bekend van onder andere de fictieve Father Brown-reeks) is een klassieker die dit jaar is heruitgegeven door Kok in een driereeks met de Navolging van D. Bonhoeffer en Onversneden Christendom van C.S. Lewis.

Recenseren in tijden van ChatGPT en andere taalmodellen heeft nog waarde omdat we de relevantie voor de evangelische vleugel proberen te duiden.

Geschreven in 1908, weerspiegelt het boek Chestertons unieke kijk op het christendom en zijn persoonlijke reis naar geloof. Deze reis is diep verweven met de nuances van zijn leven, waardoor het boek niet alleen een theologisch betoog is, maar ook een autobiografische reflectie.

Chesterton, bekend om zijn scherpe intellect en speelse humor, benadert in Orthodoxie de christelijke leer met een mix van filosofische diepgang en literaire elegantie. Zijn verhalende stijl is boeiend en vol verrassingen, een kenmerk dat veel van zijn andere werken siert. Deze benadering maakt het boek toegankelijk en genietbaar, zelfs voor lezers die minder bekend zijn met theologische discussies.

Een van de meest intrigerende aspecten van Orthodoxie is hoe Chesterton zijn eigen levenservaringen gebruikt om zijn punten te ondersteunen. Zijn vroege flirt met het scepticisme en relativisme – reflecties van de bredere culturele stromingen in het begin van de 20e eeuw – vormen de achtergrond waartegen hij zijn latere omhelzing van het christendom plaatst. Wellicht is deze zwerftocht niet geheel anders dan wat onze jonge generatie vandaag doormaakt in onze samenleving. Deze persoonlijke strijd geeft het boek een authentieke en eerlijke toon, waardoor het meer is dan alleen een verdediging van het christendom, maar een echt autobiografische bekeringsproces.

Ondanks de vele sterke punten, kan Orthodoxie soms uitdagend zijn voor de moderne lezer. Chestertons stijl, hoewel charmant, is soms omslachtig, vaak associatief en zijn argumentatie kan soms meer literair dan logisch aanvoelen. Bovendien, terwijl zijn perspectieven in de context van zijn tijd baanbrekend waren, kunnen sommige van zijn opvattingen nu gedateerd of zelfs controversieel lijken.

Chestertons boek is net als zijn schrijver (130kg) een zwaargewicht: niet alleen vanwege de inhoud, maar ook als een venster op de geest van een van de meest invloedrijke christelijke denkers van de vroege 20e eeuw. Chestertons invloed strekt zich uit tot ver buiten de christelijke kringen; hij heeft figuren zoals C.S. Lewis beïnvloed en blijft een centrale figuur in de christelijke apologetiek.

Samengevat is Orthodoxie een werk dat intellectueel stimulerend en persoonlijk ontroerend is. Het biedt een unieke kijk op het christelijke geloof door de ogen van een man die zowel diep twijfelde als diep geloofde. Het is een klassieker voor iedereen die geïnteresseerd is in de dynamiek van geloof en rede, en blijft relevant, meer dan een eeuw na de eerste publicatie.

G.K. Chesterton. Orthodoxie (KokBoekencentrum, 2023 vierde druk, 206 blz.)