Op weg met mensen

door Raymond R. Hausoul – In deze nieuwe pennenvrucht neemt Gerrit Houtman zijn lezers mee op reis in de pastorale omgang met mensen. Centraal staat voor hem het voorbeeld van Jezus en de Emmaüsgangers. Vanuit de manier waarop Jezus met mensen omgaat, laat hij zien hoe mensen op een zinvolle manier met anderen pastoraal op weg kunnen gaan.

Hoewel dit Emmaüsmodel een vooraanstaande plaats in het boek geniet, kiest Gerrit Houtman er ook voor om verschillende andere pastorale modellen te bespreken. Dat doet hij in gesprek met het Emmaüsmodel dat hij aan het begin van zijn boek presenteert. Aan bod komen vervolgens het charismatisch pastoraat, bevrijdingspastoraat, verkondigingspastoraat, contextueel pastoraat, narratief pastoraat, presentief pastoraat. Op een toegankelijke manier lukt het de schrijver om deze bonte waaier aan perspectieven op de omgang met mensen voor te stellen. Daarbij eindigt de schrijver telkens met enkele aanbevelingen naar de literatuur. Soms gaat het hierbij wel om sterk verouderde publicaties.

Het boek biedt vervolgens enkele voorbeelden van de schrijver in de omgang met praktische uitdagingen. Hierin wil de schrijver een aantal bruikbare praktische handvatten aanbieden. Dat gaat doordat Gerrit Houtman illustreert hoe hij met de praktische handvatten wil omgaan. Deze handvatten zijn enorm bruikbaar en zeer toegankelijk. Aan bod komen eenzaamheid, de laatste levensfase, zelfdoding, schuld en schuldgevoel, chronische vermoeidheid, kerklozen, depressie, hoop en vrees, homoseksualiteit, kinderen die niet meer naar de kerk gaan, zondaars, autisme en relatieproblemen, geestelijke ervaringen en verschillende verslavingen.

Ten slotte eindigt het boek met een stevige bemoediging voor de pastor. Daarin heeft Gerrit niet alleen oog voor het individu. Naast de aandacht voor Godsbeelden is er ook aandacht voor de pastorale werkgroep, waardering en zelfs pastorale muziek.

Gerrit Houtman, Op weg met mensen (Uitgeverij Bethesda, 2020, 149 blz.)