#not so perfect

door Evelien Standaert – Deel je op sociale media enkel het perfecte plaatje of durf je ook eens te falen voor het oog van heel de wereld? Hoe ga je om met die druk van buitenaf – én van binnenuit – om zo weinig mogelijk te tonen van je mindere momenten en je misstappen? Als sociale media manager trok het thema van dit boek mij helemaal aan, of misschien was het ook wel de knalrode kaft die meteen mijn aandacht trok.

De schrijfster is Eline Hoogenboom, oprichtster van Huis van Belle, een community voor christelijke tienermeisjes. Ze maakte zelf al heel wat mee en vertelt vanuit haar persoonlijke ervaringen hoe zij de sociale druk van sociale media ervaart.

Het vertrekpunt is het ideaalbeeld van perfectie dat alomtegenwoordig is. Volgens Eline hoeft het allemaal niet zo perfect te zijn en kan je net je eigen geloof beter beleven en aan anderen laten zien door ook de rauwe, ruwe kantjes toe te laten. Dat doet ze dan ook zelf in het boek – ze schrijft open en vrijmoedig over haar worstelingen met God, met haar eigen lichaam en met allerlei dingen die niet lopen zoals zij het had gewild. Ondanks de soms wat zware thema’s leest het boek wel heel vlot, een beetje alsof je naast een vriendin zit voor een diepgaand gesprek. Heel persoonlijk, grappig en ook wel erg praktisch.

Doorheen het boek neemt Eline je niet alleen mee in haar eigen verhaal, maar ook in de verhalen van bekende (Nederlandse) vrouwen en zelfs in je eigen verhaal. Elk hoofdstuk eindigt namelijk met #workit, een plekje waarin je jezelf even onder de loep kan nemen. Er komt zelfs een 30 dagen #NotSoPerfect challenge aan te pas die je kan delen op sociale media. Heel interessant is het dat Eline zelf ook actief is op Instagram (een sociale media kanaal waar vooral jongeren te vinden zijn) en dat ze daar de challenge ook echt opvolgt.

Naast de verhalen, inzichten en uitdagingen bevat het boek prachtige quotes en foto’s die helemaal in de stijl van sociale media passen. Dit boek is duidelijk voorzien op lezers die graag foto’s delen van hun (al dan niet perfecte) leesmomenten!

Eline Hoogenboom, # Not so perfect, durf te falen (Uitgeverij Kok, 2018, 287 blz.)