Mosterdzaadjes

door Anne-Catherine Pardon – Als jonge mama sprak het eerste boek van de beloftevolle Nederlandse schrijfster Erika van Nes-Visscher me onmiddellijk aan. Met “Mosterdzaadjes” heb je namelijk, zoals de ondertitel stelt, een heus “praktisch inspiratieboek voor geloofsopvoeding bij baby’s, peuters en kleuters” in de hand.

Het werk is opgebouwd uit grofweg twee grote delen. In het eerste deel illustreert Van Nes-Visscher aan de hand van drie hoofdstukken 1) het belang van geloofsopvoeding, 2) de essentie van spontane geloofsopvoeding, en 3) hoe doelgerichte geloofsopvoeding in de praktijk vorm kan krijgen. Een praktisch luik met twaalf uitgewerkte gezinsmomenten vormt het tweede deel van het boek.

Doorheen het boek wordt niet alleen duidelijk dat geloofsopvoeding een belangrijke verantwoordelijk voor de opvoeders is, maar ook dat het een prachtig voorrecht is en dat je er nooit te vroeg mee kan beginnen. Aan de hand van tal van concrete voorbeelden, korte anekdotes, en nuttige leestips wordt de theorie tastbaar en kan je onmiddellijk, op maat van jouw kind(eren), aan de slag.

“Mosterdzaadjes” leest vlot en heb je in een mum van tijd uit. Het is een aanrader voor wie op zoek is naar een praktisch, toegankelijk en tegelijkertijd doordacht en welgefundeerd werk dat helpt om actief samen met jonge kinderen meer van God te leren kennen.

Erika van Nes-Visscher, Mosterdzaadjes, (Ark Media, 2018, 96 blz.)