Vrijspraak voor losers

door Raymond R. Hausoul – Eerlijk en open spreekt Nadia Bolz-Weber in haar boek over menselijke tekortkomingen, die we allemaal wel eens in het leven herkennen. De rode draad is dat God ons, onvolmaakte schepsels, toch kan blijven gebruiken in zijn koninkrijk. Bolz-Weber neemt hierin geen blad voor de mond. Goed gebekt drukt ze zichzelf op een hedendaagse manier uit in dit fijne boek. In de Nederlandse vertaling komt dit wat minder tot uiting. Vertaler Daan Savert koos er jammer genoeg voor om het oorspronkelijke volkse taalgebruik te verlaten en te veranderen in formeel Nederlands. “Shit happens”, zou Bolz-Weber daar wellicht op hebben gezet – en met groot gelijk. De oorspronkelijke titel Accidental saints: Finding god in all the wrong people en de dikke prostituee met aureool op de oorspronkelijke cover is dus wat heftiger dan het christelijk-schaapachtige ‘zondaar’ en ‘heilige’ vergezeld met de afbeelding van Jezus op de Nederlandse editie.

Wie het boek in het Engels doorneemt (te koop via amazon.com) of zich even de tijd neemt om op YouTube op zoek te gaan naar preken van of gesprekken met Bolz-Weber zal in haar verhaal dan ook een dagelijkser geluid horen dat minder doordrongen is van een liefkozend christelijk jargon. Zo luidt hoofdstuk twee oorspronkelijk: ‘Absolutie voor klootzaken’ (Absolution for Assholes), en schrijft de Washington Post eerlijk: “Bolz-Weber is een getatoeëerde grofgebekte voorvechter van iedereen die het zat is om door de rechterzijde weggezet te worden als ‘niet christelijk genoeg’ en door de linkerzijde als ‘Jezusachtig’”.

In het boek zelf komen allerlei verhalen aan bod die Bolz-Weber in haar leven meemaakt. Op een eerlijke manier beschrijft ze hoe God ondanks alle menselijke shit een hart blijft hebben voor ons. God werkt door klootzaken en rechtvaardigt mensen die het niet waard zijn om maar een vinger aangereikt te krijgen. Wie Bolz-Weber kent, beseft dat ze deze woorden in de volle diepte heeft mogen ontdekken in de rijkdom van de Lutherse theologie. Anders dan de extreem-calvinistische theologie die kerkmensen in slaafse toestanden brengt, werkt de Lutherse theologie bevrijdend en ligt alle nadruk op de volle genade.

In het leven mag Bolz-Weber daarmee erkennen hoe God een warm hart heeft voor allerlei mensen waar de vrome christelijke wereld met diepe afwijzing op neerkijkt. Het zijn de mensen die het minst geschikt lijken waar God naar op zoek is. Jozua mocht dat al ontdekken in Jericho en Jona in Nineve. Daarmee is het boek een bemoedigend werk voor velen van ons die niets meer van zichzelf hoeven te verwachten en al hun smurrieaan God mogen afgeven.

Nadia Bolz-Weber, Vrijspraak voor losers, (Kok, 2018, 224 blz.)