Kort en krachtig over de Heilige Geest

door Jacques Rommel – De titel zegt het al: dit is een uiterst kort boekje, in een half uurtje ben je er doorheen als het echt moet. Het verdient echter beter. De twaalf korte hoofdstukjes van amper drie tot vijf pagina’s bevatten genoeg stof om over na te denken, bij voorkeur met gebed.

De auteur zegt in zijn voorwoord dat hij voor zijn gevoel te weinig merkte van de werking van de Heilige Geest in zijn leven. Nu is gevoel niet altijd de beste graadmeter, maar ik vermoed dat velen van ons zich hierin herkennen. Wie is de Heilige Geest, wat doet Hij, hoe werkt Hij in ons, hoe worden we vervuld met de Geest, hoe ervaren we Zijn leiding. Zijn er wel christenen die hierover geen vragen hebben? Op minder dan 60 pagina’s ga je hierover niet alle antwoorden vinden, maar ieder hoofstukje geeft wel een goede aanzet en is voldoende praktisch om ermee aan de slag te gaan. Van der Spoel vergelijkt onze relatie met God als een dans, een illustratie die hij geleend heeft van C.S. Lewis, en in meerdere hoofdstukken doortrekt.

Het boekje is kort, maar is het ook krachtig? Eigenlijk wel, hoe summier het ook is. De belangrijkste aspecten van de Heilige Geest komen aan bod: Zijn goddelijkheid, de vrucht van de Geest, de gaven van de Geest, de vervulling, de leiding, het onderscheid van de geesten, het doven van de Geest. Telkens krijgen deze facetten een overdenking die gepaard gaat met een Bijbelgedeelte en een kort gebed. Het is niet zo dat ik iets nieuws heb geleerd, maar ik wist me wel geboeid en voelde me aangesproken om meer aandacht te schenken aan deze goddelijke Persoon.

Ron van der Spoel, Kort en krachtig over de Heilige Geest (KokBoekencentrum, 2021, 80 blz.)