Eenvoudig leven. Bijbelstudies over het goede leven.

door Maarten Hertoghs – Wie de titel en ondertitel lees, stelt zich misschien de vraag of dit boekje over ‘eenvoudig leven’ of over ‘het goede leven’ gaat? Het is een interessante vaststelling dat de verschillende schrijvers van het boekje vaststellen dat eenvoudig leven en het goede leven eigenlijk nauw met elkaar verbonden zijn. Een conclusie die voor ons, westerse christenen, best uitdagend kan zijn.

De ondertitel van het boekje luidt ‘Bijbelstudies over het goede leven’. Dat geeft misschien een indruk van bladzijden uitleg over de precieze betekenis van Bijbelteksten. Niets is minder waar. Je vindt wel eenvoudige schetsen van de achtergrond waarin een Bijbelgedeelte geschreven is en er wordt zeker geput uit de Bijbel, maar dan op een vrij lichte en begrijpelijke manier.

Zorgen voor de natuur of bewust zijn van je consumptiegedrag zijn hot items in onze samenleving, waarin veel over klimaatverandering gesproken wordt. Het gevaar van een boekje dat op zulke thema’s doorgaat, is dat het een wijzend vingertje wordt. Ik vind dat de schrijvers er over het algemeen in geslaagd zijn om op integere, positieve manier geloof, actualiteit, goed leven én zorg voor de natuur te koppelen. Er zijn niet veel geitenwollen sokken te vinden.

Er zitten door het boekje heen vragen om over door te praten, quotes, voorbeelden en opdrachten in verwerkt. Zelf merk ik dat ik daar weinig mee doe, maar het maakt wel dat het boekje geschikt is voor gebruik in kleine groepen. Het lijkt me alleszins uitdagend om er in een huiskring, Bijbelstudiegroep of andere bijeenkomst mee aan de slag te gaan.

Sam Janse e.a. Eenvoudig leven. Bijbelstudies over het goede leven. (KokBoekencentrum, 2021, 125 blz.)