Jij bent een drakendoder

door Maarten Hertoghs – In dit gemakkelijk leesbaar boekje vergelijkt Jan Willem van Dijk onze geestelijke strijd met de draak die Bilbo Balings in De Hobbit moest verslaan. Het is geschreven voor jongeren en dat is, gelukkig, merkbaar.

Het boekje bestaat uit drie delen: De schat ontvangen, Vechten tegen de draak en Winnen in de strijd. Het is belangrijk om die opbouw voor ogen te houden. In het eerste deel zien we thema’s als vreugde, kracht, hoop, … passeren. Fijne thema’s, dat wel, maar waar dienen ze voor? Zoals de schrijver het zegt (p.10): ze vormen brandstof in de strijd tegen het duister. De thema’s uit deel krijgen dus vorm in het licht van deel 2 en 3.

Deel 2 bekijkt de strijd die gestreden moet worden. Ben jij een doe-het-zelf-gelovige? Wat is zonde eigenlijk? Welke leugens plant de satan in onze levens? Ben je een slapende christen? In dit deel houdt de schrijver ons een spiegel voor. Niet beschuldigend, maar met de bedoeling om de ogen te openen voor de manier waarop je je leven leeft.

Het laatste deel gaat over de overwinning. Winnen behoort tot het leven van een christen, omdat we aan de kant van de winnaar staan, maar het is winnen in de strijd.

Aan het einde staan er nog gespreksvragen bij elk hoofdstuk. Die kunnen helpen om in gesprek te gaan over deze thema’s.

Ik wil het boekje graag aanbevelen aan jongeren of jeugdleiders. Het legt terecht nadruk op hoop en aanmoediging voor een generatie jongeren die zich midden in een geestelijke strijd bevindt.

Jan-Willem van Dijk, Jij bent een drakendoder, (Uitgeverij Jes!, 2018, 112 blz.)