Drievoudig snoer of zijden draadje?

door Jona Govaert – Na boeken over omgaan met echtscheiding, over hertrouwen na echtscheiding en over redenen om geen echtscheiding aan te gaan komt Bram de Blouw met een boek over het huwelijk. In de inleiding belooft de auteur niet nog een boek met tips en trucs voor het verbeteren van je huwelijk. “Het boek dat je nu in handen hebt, vraagt zich veel meer af of het nog wel realistisch is om vast te houden aan het huwelijk als instituut” (p. 11).

Het eerste hoofdstuk begint met de definitie van het huwelijk waarmee in de rest van het boek aan de slag wordt gegaan. Wat is nu dat bijbelse of christelijke huwelijk (de auteur wisselt de termen af), en wat is het niet? Wat met verschillende culturen en verschillende interpretaties? De auteur laat het absolute gelijk in het midden, maar kiest zelf wel een duidelijk standpunt.

In de volgende hoofdstukken worden 14 punten behandeld die essentieel deel uitmaken van het omschreven huwelijk. Verwacht geen grote theologische uiteenzetting. Genesis 2, Prediker 4 en Efeziërs 5 zal je in dit boek vaak tegenkomen, zelfs (meerdere keren) volledig uitgeschreven, maar telkens gaat de auteur onmiddellijk over naar de toepassing zonder op de tekst zelf in te gaan. Misschien zal je dit jammer vinden, in dit boek zou het volgens mij niet gepast zijn. Wil je dieper ingaan op Efeziërs 5 rondom dit thema, dan is er bijvoorbeeld Het huwelijk van Tim & Kathy Keller.

De grote kracht van dit boek ligt juist in dat praktische, waarvan je proeft dat het ontstaan is vanuit de ervaring van zowel (een mooie, open reflectie op) het eigen huwelijk en de huwelijkscounseling. Dit is een boek dat je als koppel zou moeten lezen als je merkt dat er wat sleet op de relatie is en je graag samen de focus terug goed wil krijgen.

Een klein minpuntje: in het voorwoord dankt de auteur nadrukkelijk de mensen die zijn teksten hebben nagelezen. Jammer is het dan om op de volgende bladzijde onmiddellijk drie fouten te zien. Verder valt het gelukkig goed mee.

Bram de Blouw, Drievoudig snoer of zijden draadje?(Novapres, 2017, 208 blz.)