Je dromen begrijpen

door Erwin Lieftink – Heb je weleens nagedacht over de mogelijkheid dat God in je droom tot je gesproken heeft?
Iedereen droomt. Dromen zijn nodig, maar de meeste dromen worden niet herinnerd. In de Bijbel is het een terugkerende manier waarop God tot mensen spreekt en ook vandaag zijn er nog altijd mensen die vertelllen van dromen van Godswege. Toch is het niet altijd meteen zo duidelijk wat God nu met de droom wil zeggen. Jolande Bijl wil met dit boekje de lezer helpen een diepere en intiemere relatie met God te ontwikkelen.

Jolande is actief als trainer van de RUAH School van Profetie (NLD). Het boek is dan ook de uitgave van het handboek over Gods spreken door dromen van deze school. Het mag geen verrassing zijn dat dit boek een meer charismatisch karakter heeft. Staat de lezer open voor deze dingen of is deze simpelweg nieuwsgierig, dan is dit boek zeker een aanrader om te lezen. Verwacht echter geen vlammend betoog om hen die sceptisch zijn te overtuigen, ben je daarnaar op zoek dan kun je dit boek beter laten liggen.

Het boek heeft een zeer praktische insteek met 10 korte hoofdstukken die elk stap voor stap inzicht willen bieden in het begrijpen van Gods spreken in dromen. Zeer nadrukkelijk kiest ze ervoor niet te vervallen in freudiaanse of aanverwante methodes. Ze blijft dicht bij de basis, Is er een droom waarbij gedacht wordt dat deze van God komt, vraag God om uitleg. Steeds wordt gewezen naar de Bijbelse verhalen en symbolen om daarvan te leren, om de uitleg bij God te zoeken en niet bij mensen. Want ‘De uitleg van dromen is toch een zaak van God? (Gen 40:8).

Na de praktische insteek volgt een uitgebreide symbolenlijst, geïndexeerd per categorie. Daarbij ontbreekt nog wel eens de onderbouwing waarom een bepaald symbool een bepaalde betekenis heeft, het lijkt soms wat om buikgevoel te gaan. Toch moet juist hier ook rekening gehouden worden met de waarschuwing die Bijl zelf vooraf plaatst. ‘Grijp niet te snel naar de symbolenlijst, maar vertrouw op de Geest van wijsheid en openbaring.’

Jolande heeft een passie voor Jezus en dit boek ademt dat dan ook uit op bijna elke bladzijde. En durft ook haar eigen kwetsbaarheid onder woorden te brengen. Je dromen begrijpen is dan ook zeker geen boek van iemand die wel eens zal vertellen hoe het zit, maar wel van iemand die mee wil reizen en mee wil zoeken naar een diepere persoonlijke relatie met God.

Jolande Bijl, Je dromen begrijpen (Destiny Publication, 2021, 212 blz.)