Hartelijk geTALENTeerd (Paulien Vervoorn)

hartelijk-getalenteerd---paulien-vervoorn[0]door Raymond R. Hausoul –

Wie ben ik? Wie ben ik alleen, wie ben ik in de groep en wie ben ik voor God? Hoe weet ik nu wat mijn talenten zijn en hoe zet ik die in? Wat betekent het voor mijn dagelijks leven dat ik geboren ben in Gods familie? Wie legt mij nu eens gemakkelijk maar haarfijn uit wat geestelijke groei voor mijn leven kan betekenen? In hoeverre kan die grote familie van God waartoe ik als gelovige behoor een zegen zijn voor anderen en voor elkaar? Op welke manier hoor ik trouwens de stem van God als het gaat om de moeilijke vragen in mijn leven? En: Wat betekent voor mij persoonlijk om actief te leven in Gods koninkrijk? Dat zijn de boeiende onderwerpen waarover Paulien Vervoorn gedreven schrijft in haar eerste pennenvrucht; die een geslaagde onderneming is geworden en jongeren echt helpt in het vinden van hun christelijke identiteit.

Jongeren zijn getalenteerd

Hartelijk getalenteerd is een heerlijk boek waarvan elke jongeren, die verlangt naar een intieme relatie met de Heer Jezus, zal smullen. Paulien, onder andere bekend door haar nationale zegen in het coachen en trainen van jongeren en spreken tot jongeren, geeft hierin het beste van zichzelf. In Hartelijk getalenteerd vuurt zij alles wat jong is en zich jong voelt aan om te groeien in hun Godsrelatie. Want jongeren zijn daarvoor getalenteerd!

“Belegen” christenen

Wie Hartelijk getalenteerd in handen krijgt, leest het uit als een heerlijke roman die een spannend verhaal bevat van zijn eigen leven. Door gebruik te maken van leuke woordspellingen en afkortingen weet Paulien je van begin tot eind te boeien. Zo brengt ze haar gedachten op een eigentijdse manier naar voren. Haar doel hierin is het om de Bijbel, Gods Woord, op een actuele, verfrissende, heldere manier en zelfs humorvolle manier nabij jongeren te brengen. Zo durft ze zomaar in haar spreken over geestelijke groei de christen te vergelijken met kaassoorten: ‘We zijn een soort “belegen” christenen die steeds verder mogen rijpen om volwassen te worden’ (p69). Wie meer wil horen over deze diepzinnige relatie tussen de jonge, belegen en oude kaas en de christen, hij leze het boek!

Ook voor kleine groep

Vragen, illustraties, tekeningen en opdrachten houden het geheel levendig. Bij het doorlezen valt het me telkens op hoe Paulien borrelt van de leuke ideeën die schitterend passen bij de onderwerpen die ze in haar boek behandelt. De lezer raakt daardoor op een dynamische manier vertrouwd met allerlei prikkelende onderwerpen die van groot belang zijn voor het christelijke leven. Hartelijk getalenteerd is niet trouwens alleen een zegen en verrijking voor de enkeling, het is ook zeer geschikt om door te werken in de kleine groep. De enige leemte die ik bij dit werk tegenkwam was dat de hoofdstukken erg lang zijn om in één sessie door te nemen. Tegelijk is die uitvoerigheid van de onderwerpen ook de kracht van het boek. Doordat de vragen, die Paulien oproept, immens belangrijk zijn voor jongeren, stoort het me eigenlijk niet dat haar hoofdstukken wat langer zijn. Ze staan immers boordevol ideeën! En juist die grote hoeveelheid aan rijkdom helpt mij enorm om de onderwerpen die Paulien de revue laat passeren op verschillende manieren te bezien. Elk hoofdstuk is gewoon een gigantische goudmijn, een schatkist boordevol juwelen. Wie zou dat willen verliezen? Trouwens, je hoeft niet elk hoofdstuk in één sessie door te nemen. Splits gerust elk hoofdstuk wat op in kleinere sessies, zoals jij het wilt. Bij een goudmijn hoort namelijk ook wat delfwerk en het is goed om na het nadenken over een vraag die Paulien je stelt, tijd te nemen voor wat afwisseling.

Conclusie

Voel je je jong en houd je van uitdagingen? Dan moet je in Gods koninkrijk zijn en Hartelijk getalenteerd lezen! Van harte aanbevolen.

Paulien Vervoorn, Hartelijk geTALENTeerd, Vier wie je bent en wat je kunt, (Heerenveen: Medema, 2012).