Goed nieuws!

door Mark Shaw – Wat is eigenlijk het evangelie? Veel niet-christenen vinden deze vraag helaas niet interessant. Maar is het niet vreemd dat veel christenen deze vraag ook niet interessant vinden, of in ieder geval niet interessant genoeg om er lang over na te denken? De vooraanstaande Bijbelgeleerde Tom Wright hoort gelukkig niet bij zulke christenen.

In Goed nieuws! legt Wright uit wat volgens hem het goede nieuws is en waarom het goed en nieuws is. Voor Wright verwijst het christelijke goede nieuws duidelijk naar het goede nieuws dat Jezus en zijn eerste volgelingen vertelden. Dat zullen veel lezers van zijn boek niet opvallend vinden. Maar het is een goede en belangrijke denkstap, want het evangelie van Jezus en zijn eerste discipelen is het enige goede nieuws in het christendom dat met recht het evangelie genoemd kan worden.

Wright zoekt dan ook het antwoord op de vraag wat het evangelie is in de meest betrouwbare (schriftelijke) bron over Jezus en zijn eerste volgelingen: de Bijbel. Aan de hand van de Bijbel laat Wright zien dat veel hedendaagse christenen niet het hele goede nieuws aan elkaar en de wereld vertellen. Als we dus willen weten wat het goede nieuws is kunnen we het dus, ironisch genoeg, maar beter niet vragen aan een willekeurige christen.

Maar wat is dan het evangelie van Jezus en zijn eerste volgelingen? Het is lastig om Wrights antwoord op die vraag in één zin te vangen. Toch heb ik een poging gewaagd. Volgens Wright is het evangelie dat Israëls liefdevolle God door het leven, de dood en de opstanding van Jezus de Messias de duistere machten heeft verslagen en de wereld uit hun greep heeft bevrijd en een start heeft gemaakt aan het koninkrijk van God op aarde en de herschepping van de wereld met de hulp van een gemeenschap, waarvan wij deel kunnen worden, van geredde en vernieuwde mensen die leven onder de heerschappij van de Messias.

Dit goede nieuws kan volgens Wright alleen goed begrepen worden binnen het grote Bijbelse verhaal van schepping tot vernieuwde schepping. Wrights uitleg van het goede nieuws is verfrissend, maar heeft een sterke Bijbelse basis. Als het ons dus nieuw in de oren klinkt, dan doen we er goed aan onze Bijbel weer eens te gaan lezen, in het bijzonder als we betrokken zijn bij evangelisatiewerk.

Goed nieuws! gaat niet alleen over het evangelie en over het begrijpen van het evangelie. Het gaat ook over Jezus, Paulus en de eerste eeuw. Deze thema’s heeft Wright elders uitgebreider besproken, bijvoorbeeld in Gewoon Jezus en zijn boekenserie Paulus voor iedereen. Wright bespreekt in dit boek ook hedendaags christendom en de Westerse context waarin wij leven en het evangelie horen. Deze gedeeltes zijn behulpzaam. Natuurlijk is Wrights boek niet perfect. Soms reduceert hij, bijvoorbeeld, het christelijk geloof tot nieuws (p.20). Als hij met ‘nieuws’ informatie over gebeurtenissen bedoelt, dan gaat dat mij te ver. Desondanks, raad ik dit boek van harte aan voor iedereen die wil weten wat het christelijke goede nieuws is.

Tom Wright, Goed nieuws! Waarom het Evangelie nieuws is en wat dat nieuws zo goed maakt, (Uitgeverij Van Wijnen, 2016, 168 blz.)