God met ons

door Maarten Hertoghs – In dit dunne boekje neem Rowan Williams de lezer mee in het verhaal van kruis en opstanding. De ondertitel in de oorspronkelijke uitgave is in de Nederlandse vertaling verdwenen: The meaning of the cross and resurrection – then and now. We gaan met andere woorden naar de basis van het christelijk geloof en kijken naar de betekenis toen en nu. In het eerste deel wordt de betekenis van het kruis door Rowan Williams beschreven als teken, offer en overwinning. In het tweede deel behandelt de schrijver de betekenis van de opstanding toen en nu. De opstanding loopt uit op de herschepping van de schepping. Daarom is er nog een epiloog onder de titel: het begin van de nieuwe schepping.

Zijn er al niet genoeg boekjes geschreven over de betekenis van kruis en opstanding? Er zijn er al veel over geschreven, dat klopt, maar wellicht kunnen er niet genoeg over geschreven worden. We hebben over de kern van ons geloof. Rowan Williams slaagt erin om diepgaand en onderbouwd te schrijven, zonder zich te verliezen in oeverloze uitweidingen. Dat laatste bevordert de leesbaarheid.

Het boek heeft mij deugd gedaan. Het is een aanrader voor wie nog eens op een frisse manier stil wil staan bij de betekenis van kruis en opstanding en wat daaruit voortvloeit voor de mens.

Rowan Williams, God met ons, (Berne Media, 2018, 109 blz.)