De schijnwerper op de islam

door Herman Spaargaren – Het boekje probeert christenen handvatten te geven om om te gaan met moslimburen en vrienden en hen vooral ook uit te dagen om met hen om te gaan en een gesprek over het geloof niet uit de weg te gaan.

De belangrijkste regel is dat je mensen eerst moet kennen en ervan houden, voordat je ze het evangelie kunt brengen. Het vraagt dus tijd! Daarom is dit dunne boekje geen spoedcursus om het evangelie aan moslims te vertellen, maar het daagt juist de christen uit om mensen oprecht lief te hebben en bezorgd te zijn over hun eeuwige toekomst.

Het grote voordeel van dit soort boekjes voor christenen, is dat ze tenminste weer eens onder woorden leren te brengen waar ze zelf eigenlijk in geloven, want dat is tegenwoordig helemaal niet zo vanzelfsprekend meer. Als je een ander iets wilt vertellen over wat jij gelooft, moet je eerst zelf weten wat je gelooft en hoe je dat onder woorden kunt brengen.

In hoofdstuk 1 wordt ingegaan op alle tegenwerpingen die moslims hebben en waar je meestal als eerste mee geconfronteerd wordt, wanneer je het gesprek aangaat.

Hoofdstuk 2 gaat vervolgens in op misvattingen en meningen van moslims over wat er over Mohammed in de Bijbel staat, het zondeloos zijn van profeten en het gered worden door werken.

Hoofdstuk 3 helpt de christen om de Koran te bestuderen en geeft antwoorden op dwalingen van moslims die ze rond hun eigen Koran hebben.

In aanhangsels leer je de do’s en don’ts bij het evangeliseren onder moslims en iets over de geschiedenis van de islam.

Het is niet echt een leesboek, maar meer een studie- en werkboekje. Ik denk dat het het dunste boekje is, dat je precies op de kernpunten van het christelijk en moslimgeloof wijst en dat je praktische handvatten geeft om daarover te praten. In het verleden heb ik ‘De Achilleshiel van de Islam’ gelezen, die hetzelfde in vele honderden bladzijden deed, maar dit boekje is heel praktisch, kernachtig en doelgericht.

Francesco Maggio, De schijnwerper op de islam, (VTR Publications, 2013, 96 blz.). Oorspronkelijk in het Italiaans geschreven en op initiatief van de WEA (World Evangelical Alliance) in vele talen vertaald.