Galaten en Jona

door Jona Govaert – Als uitgeverij Importantia Publishing bij u een belletje doet rinkelen, dan kent u waarschijnlijk hun bijbeluitgaven met Strong-coderingen, studiehulpmiddelen om met de talen waarin de Bijbel geschreven is aan de slag te gaan. Naast deze taalhulpmiddelen heeft deze uitgeverij nu ook twee vers-voor-verscommentaren uitgebracht: Galaten en Jona. Meer delen volgen wellicht later. Auteur van deze commentaren is Raymond R. Hausoul, geen onbekende in Evangelische Vlaanderen. Leuk detail voor wie het oog ook wat wil: de covers van de commentaren zijn qua vormgeving gelijkaardig aan de bijbeluitgaven met Strong-coderingen.

De opbouw van de beide commentaren is vrij gelijkaardig. Na een korte inleiding, waarin ook de indeling van de hoofdstukken wordt toegelicht, volgt het vers-voor-verscommentaar. In het deel over Galaten zijn ook tussendoor korte reflectievragen verwerkt.

De commentaren zijn beide toegankelijk geschreven. Galaten is misschien net iets technischer en bevat ook meer toelichtingen met Griekse woorden met de Strong-coderingen. Heel af en toe was het daar voor mij even herlezen om de gedachtegang van de auteur goed te kunnen volgen. Een keer is een vrij specifieke term wel cursief weergegeven, maar niet uitgelegd.

Qua inhoud zijn deze boeken een boeiende verrijking voor de geïnteresseerde bijbellezer. De archeologische achtergrondinformatie voor het boek Jona en zijn plaats in de canon van het OT helpen bijvoorbeeld om dit boek historisch te plaatsen. In Galaten toont Hausoul hoe belangrijk het is om het probleem in Galatië te begrijpen om de uitspraken van Paulus in de juiste context te bezien en uit te leggen.

Wie graag meer uit de Bijbel wil halen, maar niet tevreden is met de vaak heel beknopte uitleg van een studiebijbel, zal deze commentaren zeker kunnen waarderen.

Raymond R. Hausoul, Galaten, De vrijheid van het evangelie (Importantia Publishing, 2023, 144 blz.)
Raymond R. Hausoul, Jona, Genade voor beulen en misdadigers (Importantia Publishing, 2023, 42 blz.)