Eros Online

9789033800962door Maarten Hertoghs – Eros Online behandelt op 68 bladzijden verschillende onderwerpen aangaande seksualiteit op het internet en hoe we kinderen/jongeren weerbaar kunnen maken.

Noodzakelijk!

Hopelijk is het niet meer nodig om te onderstrepen hoe belangrijk het is dat we onze kinderen/jongeren niet in het ongewisse laten over wat er op internet gebeurt. We moeten en kunnen hen niet de toegang tot het internet verbieden, maar mogen hen wel leren om op een goede manier om te gaan met wat ze zien en lezen. Dit boekje breekt een lans voor het bespreekbaar maken van fenomenen als sexting en grooming, maar ook om te praten met kinderen of jongeren over waarom mensen online contacten hebben of datingsites bezoeken. Een stapje verder is het spreken over hoe een seksverslaving kan ontstaan of hoe je het kan herkennen.

We moeten niet denken dat onze kinderen (voor ouders) of onze jongeren in de gemeente (voor jeugdwerkers) nooit met deze zaken te maken zullen krijgen. Het is integendeel noodzakelijk dat ze hierin begeleid worden.

KICK Model

Het boekje staat vol met tips en vragen. De schrijvers proberen ook manieren aan te reiken hoe er gewerkt kan worden aan versterking van het karakter. Raise Up, de organisatie die achter Eros Online staat, heeft een model ontwikkeld dat de gevolgen van onze keuzes verduidelijkt. Ze noemen dit het KICK Model: Karakter – Initiatie – Controle – Kick. Kortgezegd bepaalt je karakter of je de controle behoudt of verliest als er een initiatie (trigger) is. Een overwinning geeft een positieve ervaring, een ongezonde ervaring geeft maar heel even voldoening (kick). Dit heeft m.a.w. veel te maken met zelfbeheersing. Zoals ik het hierboven schets, lijkt het een verhaal waarin je dit allemaal zelf moet doen, maar doorheen het boekje wordt ook gesproken over Gods werk in ons. Sommigen zullen misschien wel vinden dat het evenwicht teveel richting de verantwoordelijkheid van de mens overhelt.

Aan te raden?

Het is een eenvoudig boekje en kan een hulpmiddel of misschien een startpunt zijn als je met je kind of jongere over seksualiteit op het internet wil praten. Ik lees er een aantal interessante gedachten in, maar verwacht er geen wonderen van… die verwacht ik alleen van mijn Vader! Het kan evenwel een stap zijn in het doorbreken van het taboe dat vaak/soms (schrap maar wat niet past) heerst rond dit onderwerp. We laten onze kinderen of jongeren al te vaak nog liever aan hun lot over dan hen te begeleiden. Dat moet toch maar eens gedaan zijn!

Wietske Noordzij en Erik Smit, Eros Online, (Ark Media, 2015, 68 blz.)