De zaaier, de koning en de erfgenaam

door Marjolein Van Hoof – Verhalen zijn voor kinderen. Via verhalen kan je kinderen heel wat leren: normen en waarden, taal, empathie. Daarom gebruiken we in de zondagschool ook zo veel verhalen.

Verhaaltjes zijn voor mensen. Via verhalen kan je mensen heel wat leren. Als je daaraan twijfelt, dan moet je dringend Jezus’ onderwijs herbekijken. Het barst van de verhalen: van gelijkenissen.

Over die gelijkenissen gaat dit boekje van Bart van Nes. Het zet ons ertoe aan om de gelijkenissen, die in het evangelie van Mattheus staan, opnieuw te gaan lezen. Bart Van Nes geeft de gelijkenissen context en schetst de achtergrond. Zo kan je ze met een frisse blik heroverwegen, een poging te doen ze te begrijpen en te ontdekken dat ze ontzettend verrijkend zijn.

Je hebt je Bijbel hierbij nodig. Je moet de gelijkenissen altijd eerst even in je Bijbel lezen. Daarna legt de schrijver in verhalende stukken de aanleiding, de kern en de les van de gelijkenis uit. Hij bespreekt ook de gevoelens en reacties die de gelijkenis toen en nu kan uitlokken uit.

Je zou kunnen zeggen dat elk hoofdstuk een preekje is. Dat preekje kan je zelf lezen; liefst eentje per keer en niet meteen het hele boek. Het kan ook zeker als basis voor prekenreeksen en Bijbelstudie gebruikt worden. Vooral omdat aan het einde van elk hoofdstuk enkele vragen staan. Die dagen de
lezer uit om door te denken en in gesprek te gaan.

Het boek is mooi en overzichtelijk, in heldere taal die ook voor jongeren goed leesbaar is. Het is een dun boekje, dus je raakt niet overweldigd. Lees het vooral helemaal, want het biedt langs allerlei kanten een kijk op het koninkrijk van God: Gods nieuwe wereld zoals Jezus er zelf over vertelde.

Bart van Nes, De zaaier, de koning en de erfgenaam (KokBoekencentrum, 2021, 112 blz.)