De namiddag van het christendom

door Nathan Vanharen – De Namiddag van het Christendom is een boeiend werk van Tomas Halik, een vooraanstaande Tsjechische theoloog, filosoof en priester. De vrijgezel baarde het boek tijdens de coronaperiode: hij zag toen de lege kerken als een profetisch waarschuwingsteken: zo zal de kerk eruitzien als er geen verandering optreedt.

Halik staat bekend om zijn diepgaande reflecties over geloof, twijfel en spiritualiteit in de moderne wereld zoals menig filmpje aangeeft op Youtube.

Halik schreef dit boek met als doel een kritische blik te werpen op de huidige staat van het christendom in de westerse wereld. Een groot gedeelte van het boek betreft die analyse. Hij onderzoekt hoe de kerk en het geloof in de loop van de tijd zijn veranderd, en welke uitdagingen dit met zich meebrengt voor gelovigen vandaag met als doel de ultieme zelftranscendentie van het christendom.

De naam Halik doet bij weinig evangelischen een belletje rinkelen, maar de schrijver doet denken aan de iets liberalere en tevens katholieke theoloog Hans Küng. Bij Kok staan er ook 8 andere boeken van hem op de lijst.

Minder leuk vinden we het dan ook dat de pinksterbeweging wordt bestempeld als een sekte. Erg leuk dan weer van een katholiek te vernemen “dat de kern van het christendom de relatie van Jezus met de Vader is.”

Wat dit boek intrigerend maakt, is Haliks vermogen om complexe theologische concepten toegankelijk te maken voor een breed publiek. Hij combineert diepgaande intellectuele analyse met een heldere, toegankelijke schrijfstijl die lezers uitnodigt om na te denken over hun eigen geloofspraktijk. Toch is het niet geschreven voor de beginnende lezer, wegens taalkundig stevig doorspekt met theologische en filosofische termen.

Uitendelijk loopt alles uit in de praktische toepassing van een wending van religie (negatief) naar spiritualiteit (positief). De toekomst van de kerken hangt vooral af van hoe daar op gereageerd zal worden in de komende tijd.

Haliks betoog is doordrenkt van een diep gevoel van hoop en optimisme, zelfs te midden van de uitdagingen waarmee het christendom wordt geconfronteerd. Hij moedigt lezers aan om de rijke tradities van het geloof te omarmen, terwijl ze tegelijkertijd open blijven staan voor vernieuwing en verandering.

Tomáš Halík, De namiddag van het christendom (KokBoekencentrum, 2024 vierde druk, 270 blz.)