Als God zwijgt

als god zwijgtdoor Jona Govaert –

Als leider binnen een gebedsbeweging kent Pete Greig voldoende verhalen over verbluffende gebedsverhoringen. Ook merkt hij dat het niet veel moeite kost om deze verhalen onder christenen te delen. Toch blijft een aanzienlijk aantal gebeden onbeantwoord en blijven vele mensen zitten met hun vragen. Dan kan het goed zijn het verhaal te lezen van iemand die weet wat het betekent om te bidden, te blijven bidden, te volharden in gebed, en toch geen verhoring te krijgen.

Aan de hand van Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Paaszondag neemt Pete Greig je mee doorheen verschillende getuigenissen, en ook zijn persoonlijke verhaal. Wanneer bij zijn vrouw een agressieve tumor wordt geconstateerd, wordt het leven van Pete en zijn gezin volledig op de kop gezet. Heel eerlijk deelt hij zijn vele gedachten, worstelingen en vragen, op een unieke wijze verweven met een vleugje humor.

Beantwoordt dit boek elke vraag over onbeantwoord gebed? Nee, uiteraard niet, maar naar mijn mening is de auteur er glansrijk in geslaagd een goede balans te vinden tussen lijden en hoop. Al lezende word je meegesleurd in een rollercoaster van emoties en proef je als het ware de authenticiteit van het verhaal.

Dit is ongetwijfeld een van de beste boeken die ik al gelezen heb en ik ben ervan overtuigd dat dit boek voor velen herkenning, troost en bemoediging kan zijn. Absoluut aangeraden!

Greig, Pete, Als God zwijgt, Over de stilte van onbeantwoord gebed (Inside Out Publishers, 2014, 287 blz.)