Samen op de sofa

2014-Boekrecensie - Samen op de Sofa - coverdoor Raymond R. Hausoul – In Samen op de Sofa moedigen Jef en Herlinde De Vriese echtparen ertoe aan om in zesentwintig overdenkingen samen na te denken over hun huwelijk. Nuttige tips, uitdagingen en ideeën motiveren de lezers om hun onderlinge relatie met de partner te verrijken. Grotendeels verschenen de overdenkingen in Samen op de Sofa al in de columns van het Tijdschrift voor Theologie en Pastorale Counseling. Jef en Herlinde kozen er echter voor om het geheel in een nieuw kleurrijk jasje te steken. Dat is gelukt. Het boek ziet er strak uit en oogt mooi door de verschillende kleurtinten. Inhoudelijk bevat elke rechterpagina een overdenking en elke linkerpagina een paginagrote foto van een echtpaar, vergezeld met een korte levensspreuk. Deze opmaak geeft aan het boek een rustige sfeer.

Zoals de ondertitel al aangeeft, is Samen op de Sofa niet bedoeld voor de enkeling. Het is een werk dat je als koppel laat nadenken en je helpt om elkaar (opnieuw) te ontmoeten. Elke korte overdenking wordt dan ook verrijkt met enkele gespreksvragen. Sommige van die vragen zijn confronterend, andere bevestigend en weer andere bemoedigend.

Bij het doorlezen van Samen op de Sofa viel me wel op dat het duidelijk voor een christelijk publiek is geschreven. Bepaalde christelijke termen veronderstellen een ruime bekendheid met de Bijbel. Hier is bijvoorbeeld te denken aan uitdrukkingen als ‘Geest’ of ‘hoe Paulus omging met de gemeente’. Voor niet-christenen en jong gelovigen kunnen beide voorbeelden tamelijk onbekend zijn. Het zou mooi zijn geweest als deze kennis-gerelateerde uitdrukkingen waren weggewerkt. Dat in het boek naar algemeenheden als God, Jezus en de Bijbel wordt verwezen, is daarentegen minder problematisch. In een inleiding – die ik nu trouwens mis – of uitleg op de achterflap zou de lezer een korte introductie ontvangen over het doel en de toepassingen van het boek. Daar zou openlijk kunnen worden gezegd dat de auteurs in Samen op de Sofa graag over het huwelijk reflecteren vanuit hun eigen christelijke achtergrond. Dat is een achtergrond waarin God niet weg is te denken en van waaruit de rijkdom van een leven met God doorklinkt naar de hele schepping.

Ondanks dit laatste blijft Samen op de Sofa een handig hulpmiddel dat echtparen (en verliefde ongehuwden) helpt om in hun relatie naar elkaar toe te groeien. Vandaar van harte aanbevolen!

Jef & Herlinde De Vriese, Samen op de sofa, Gespreksthema’s voor echtparen (Amsterdam: Ark Media, 2014, 60 blz.)