‘Paulus voor iedereen’, ‘Handelingen voor iedereen’

door Maarten Hertoghs –  De brieven van Paulus voor iedereen? ‘Laat me niet lachen’, denk je misschien. ‘Veel van wat hij schrijft, begrijp ik met de beste wil van de wereld niet.’ Er gloort hoop aan de horizon! Dit jaar gaf uitgeverij Van Wijnen weer enkele vertaalde boekjes van nieuwtestamenticus Tom Wright uit: Paulus voor Iedereen(de Pastorale Brieven) en Handelingen voor Iedereen(in twee delen). Wright heeft voor het Nieuwe Testament gedaan wat oudtestamenticus John Goldingay voor het Oude Testament deed. Van de vertaalde boekjes uit die reeks van Goldingay zijn op indekerk.be al enkele recensies verschenen (Genesis; Exodus tot Deuteronomium).

Ik was benieuwd in hoeverre de boekjes van Goldingay op die van Wright leken. Ze zijn behoorlijk inwisselbaar, moet ik zeggen. Een stuk Bijbeltekst wordt ook hier gevolgd door wat uitleg die best behapbaar is en vergelijkbaar met de hoeveelheid tekst die Goldingay schrijft. Net als Goldingay koppelt Wright telkens een anekdote, een historisch feit of hedendaags gegeven aan zijn uitleg en is er achteraan in de boekjes een verklarende woordenlijst te vinden.

Het boekje waarin Wright 1-2 Timoteüs en Titus behandelt, blinkt uit in het praktische aspect. Dat ligt natuurlijk aan de aard van de brieven, maar ook aan de manier waarop de schrijver probeert om de inhoud over te zetten naar de eenentwintigste eeuwse kerk. Het praktische aspect ontbreekt niet in de boekjes waarin Wright Handelingen behandelt. Daar is het vooral de achtergrond van de eerste eeuwse kerk die mooi beschreven wordt en meer inzicht verschaft in de tekst.

Een verschil met de boekjes van Goldingay is dat je hier telkens een Bijbelstudiegids vindt. Elke studie omvat grosso modo een hoofdstuk, waarbij Wright een openingsvraag formuleert en een slotgebed. Tussenin vind je 10 à 13 gespreksvragen. De vragen zijn een mix van ‘letterlijke vragen’, waarbij je de antwoorden uit de tekst kan halen, en ‘denkvragen’, waarbij je uitgedaagd wordt om verder na te denken, toe te passen, … Wright heeft er ook algemene suggesties voor persoonlijke Bijbelstudie, kringleden en kringleiders in opgenomen, die nuttig zijn als er je daadwerkelijk mee aan de slag gaat.

De reeks heeft als doel om Bijbeluitleg te voorzien die voor iedereen nuttig en begrijpelijk is. Naar mijn mening is Wright daarin geslaagd. Je hoeft geen theologische opleiding gehad te hebben om deze boekjes te lezen!

Tom Wright, Paulus voor iedereen (De pastorale brieven) / Handelingen voor iedereen, (Van Wijnen, 2018, 254 blz., 303 blz. en 382 blz.)