Ottobiografie: 70 jaar denken en doen

door Raymond R. Hausoul – Nieuwsgierige lezers krijgen in de nieuwste pennenvrucht van Otto de Bruijne inzicht in het leven van de auteur. De Bruijne is geen onbekende voor veel kijkers van de Evangelische Omroep. ‘Ottobiografie: 70 jaar denken en doen’, is de titel van zijn levensverhaal geworden. De schrijver gebruikt hierbij een aantrekkelijke poëtische schrijfstijl die je vanaf het begin al meeneemt in het verhaal. Soms valt het wel op dat die schrijfstijl er voor zorgt dat bepaalde gebeurtenissen cryptisch of vaag blijven. Het boek stemt dan tot nadenken: ‘Wat bedoelt Otto met die woorden?’ Dat zorgt er voor dat je niet altijd antwoord krijgt op de eigen nieuwsgierige vragen bij een geheimzinnige gebeurtenis.

In zijn levensbeschrijving is Otto de Bruijne eerlijk over de hoogte- en dieptepunten van zijn leven. Hierin is er ook aandacht voor de eigen reflectie op de evangelisch-charismatische bewegingen waar Otto zich door uitgedaagd wist. Het bijzondere is dat de schrijver in zijn reflecties op zijn geschiedenis ook aandacht heeft voor de tijdgeest waarin hij leeft. Zo noemt Otto de Bruijne aan het begin van zijn boek verschillende keren de goede en kwade hemelse machten die een rol spelen in het mensenleven. Volgens de auteur waren die machten al actief in zijn leven, toen hijzelf nog erg jong was. Opvallend voor de biografie is wel dat de auteur nergens laat weten wanneer hij precies geboren is. We lezen alleen dat dit op een maandag gebeurde (p.15). Even googelen levert echter de datum 27 juni 1949 op.

Het boek is op een prachtige manier geïllustreerd, waarbij er gekozen is om in de rechtermarge van de rechterpagina continu een groeiende taart te tonen. Deze taart verduidelijkt in welk gedeelte van het boek de lezer zich bevindt: in de taartbodem (jonge jaren), de eerste dwarslagen (leerkracht in Nederland en zendeling in Afrika), de tweede bodem (burn-out en strijd), de tweede dwarslagen (gesprekken en wonderen), de topping (ziekte, geloofsuitdagingen). Ook in de tekst komen er regelmatig gedichten en inzichtelijke tekeningen voor. Dat zorgt voor de professionele uitstaling waar uitgeverij Scholten al enige tijd voor bekend staat. Een aantrekkelijk boek voor wie zich wil laten inspireren door het leven van Otto de Bruijne.

Otto de Bruijne, Ottobiografie: 70 jaar denken en doen, (Scholten Uitgeverij, 2019, 220 blz.)