Ongemakkelijke teksten van Paulus (R. van Houwelingen en R. Sonneveld, red.)

9200000009187034door Maarten Hertoghs –

Dit boekje is het tweede deel van een reeks over ongemakkelijke teksten in de Bijbel. In 2011 verscheen ‘Ongemakkelijke teksten van Jezus’. De komende jaren verschijnt nog een boekje over ongemakkelijke teksten van andere apostelen en eentje over ongemakkelijke teksten van het Oude Testament.

Oude discussies?

‘Ongemakkelijk teksten van Paulus’ bestaat uit vijfenzeventig onderwerpen (teksten) die erg lastig op ons, westerse lezers, overkomen. Tussen de onderwerpen zitten discussies die al eeuwen meegaan: Is zonde erfelijk? Is de wet voorbij? Wat is die doorn in het vlees? Ook heel actuele items komen aan bod: Is Paulus homo-onvriendelijk? Wat is de plaats van de vrouw in de samenkomsten? Mag je trouwen met ongelovigen? Elk onderwerp wordt op drie of vier bladzijden wordt belicht. Dat is natuurlijk niet voldoende om discussies die al 1000 jaar meegaan op te lossen. Een kritische lezer vraagt zich wellicht af wat dan de waarde van dit boek is, als het niet zomaar oplossingen biedt.

75 thema’s voor niet-theologen

Enerzijds proberen de schrijvers een objectieve kijk op de teksten te geven. Daarmee bedoel ik dat ze zich niet laten leiden door kerkelijke tradities. Het gevolg hiervan is dat de onderwerpen genuanceerd en zonder vooraf ingenomen stelling overdacht worden. Hierbij moet ik wel duidelijk maken dat er geschreven wordt vanuit de overtuiging dat de Bijbel het Woord van God is.

Anderzijds heeft dit boekje zeker ook waarde als naslagwerk, want je hebt over 75 niet al te gemakkelijke onderwerpen nuttige en duidelijke informatie. Het voordeel van dit boek is dat je die informatie gespreid over vier bladzijden krijgt en daarmee ook toegankelijk is voor een breder publiek. Je hoeft geen theologische achtergrond te hebben om veel aan dit boek te hebben. Met een verlangen om te begrijpen wat Paulus bedoelt en een open blik, kom je al heel ver. Je moet bereid zijn om je eigen ideeën over heikele onderwerpen in vraag te stellen: ‘Is mijn mening wel zo goed geargumenteerd als ik denk?’ Misschien kom je tot de conclusie dat dat inderdaad zo is, maar misschien kan je hier en daar toch nog bijschaven.

Conclusie

Ik wil dit boek aanbevelen aan iedereen die het (af en toe) moeilijk heeft met Paulus’ brieven. ‘Ongemakkelijke teksten van Paulus’ is toegankelijk, to the point en geschreven vanuit de visie dat de Bijbel Gods Woord is.

Rob van Houwelingen en Reinier Sonneveld , Ongemakkelijke teksten van Paulus (Amsterdam: Buijten & Schipperheijn Motief, 2012).