Met Jezus aan tafel (Tim Chester )

Met Jezus aan tafeldoor Jona Govaert –

“De Mensenzoon is gekomen, hij eet en drinkt wel.”

Wie al eens iets heeft gelezen van Tim Chester, zij het een boek of een internetartikel, weet dat dit stof tot nadenken geeft en daar is dit boek geen uitzondering op. Aan de hand van verschillende maaltijden in het Lucasevangelie dwingt de auteur je als het ware te reflecteren over zaken als genade, zending, omgaan met voedsel en avondmaal.

Dwingen heeft misschien een negatieve bijklank, maar de prikkelende manier waarop de auteur bepaalde passages uit de Bijbel koppelt aan het dagelijks (gemeente)leven geeft je geen andere keuze dan eens goed na te denken over hoe je met deze zaken omgaat. Zo heeft de auteur mij bijvoorbeeld kritisch doen kijken naar mijn eigen eettafel en doen inzien dat deze weinig gastvrijheid uitstraalt.

Betrokken bij het bijzondere (huis)gemeentestichtend project The Crowded House in Groot-Brittannië heeft de auteur een duidelijke visie dat zending thuishoort in het dagelijks leven van iedere christen. De praktijkvoorbeelden uit het project (en daarbuiten) maken de boodschap goed duidelijk en brengt ze als het ware naar je eigen stad en/of huiskamer. Het hadden er gerust wat meer mogen zijn.

Een aanrader, zeker ook om in groepsverband te verwerken.

Tim Chester, Met Jezus aan tafel, Genade, gemeenschap en zending tijdens de maaltijd (Franeker: Van Wijnen, 2013).