Infographic Bijbel

door Marjolein Van Hoof – “Het Woord van God in een nieuwe dimensie.” Die ondertitel klinkt meer als een reclameslogan dan als een ondertitel. Reclame is steeds veelbelovend, dus mijn verwachtingen zijn best hooggespannen. Die verwachtingen worden niet meteen ingelost als ik het boek open. Wat direct opvalt is de vele tekst en de kleine lettertjes. Die tekst is steeds bedoeld als ondersteuning van het visuele, maar er is dus véél ondersteuning. Dat is logisch: dit boek werkt als een soort encyclopedie van de Bijbel en dan heb je veel informatie. Die kan je niet allemaal visueel weergeven.

De opbouw van het boek is logisch. Het volgt de lijn van de Bijbel. Helemaal achterin het boek vind je een index, niet met tekst maar de eerste pagina over dat betreffende onderwerp in het klein. Als je je in een onderwerp wil verdiepen, voor jezelf of omdat je een les of een studie voorbereidt, kan je dit boek vast nuttig gebruiken.

Het is geen boek om gewoon wat in te neuzen. Door de veelheid aan informatie, moet je echt tijd nemen om de infographics te bestuderen. Hou je van verdieping, dan past dit boek wel op je salontafel.

De nieuwe dimensie blijft wat mij betreft achterwege. De grafieken, prenten en andere visuele fantasietjes zijn absoluut mooi weergegeven. Maar wat is het veel. De overdaad maakt het onoverzichtelijk, de massa tekst in kleine lettertjes nodigt niet uit tot lezen. Ik voel me niet getrokken om erin te duiken. Ik was veel enthousiaster over de “Bijbel infographics voor Kids”.

Karen Sawrey, Infographic Bijbel (Kokboekencentrum, 2019, 224 blz.)