Ik kreeg het op mijn hart (Maarten Vermeulen)

ik-kreeg-het-op-mijn-hart---maarten-vermeulen[0]door Jacob Vergouwe –

De schrijver Maarten Vermeulen is eindredacteur bij het Nederlands Dagblad en (meestal) een gelovig kerkbezoeker, zo zegt de achtercover van het boekje. Christenen zijn het zich nog steeds onvoldoende bewust van het specifieke jargon dat ze onder elkaar gebruiken. Zelfs is deze per kerk of groep van kerken (denominatie) onderscheiden. Buitenstaanders kijken daar met enig verbazing naar.

Christelijk Jargon

Dit boekje is geschikt voor iedereen die wil kennis maken met dat jargon en de christenen zelf kunnen met een glimlach nog wat bijleren. Ja, lachen moet je zeker als je dit boekje leest en niet te serieus over nadenken. Of toch….?! De 75 diverse kenmerkende uitspraken zijn gerangschikt volgens de plaatsen waar je de meeste kans hebt waar je ze kan tegen komen: in de dienst, de huiskamer, in een boekje of een conferentie, etc. Het hangt natuurlijk een beetje van af in welke denominatie je je bevindt of je ze allemaal herkent. En natuurlijk staan er uitdrukkingen in, waarvan je niet eens bewust bent dat ze tot ‘het jargon’ behoren.

‘Ik zie een generatie’

Het boekje is geschreven vanuit een Nederlandse achtergrond, maar een aantal uitdrukkingen worden zeker ook in Vlaanderen gebezigd. Wat te denken van: ‘Openbaring(en)’ of ‘dienst’.  Hoe kijk je naar een uitdrukking als ‘in de overwinning staan‘ of ‘in het vlees schieten’. Ook leuke zijn ‘ik zie een generatie’, ‘wwjd’, ‘praiseavond’ en ‘stille tijd.’ De mooiste vind ik die op nr. 56 staat (als je wil weten welke dat is, moet je het boekje maar even kopen)! Verder kun je via een facebookpagina – ikkreeghetopmijnhart (een leuk idee overigens) kenmerkende uitdrukkingen die nog niet zijn opgenomen doorgeven.

Bij het boekje is ook een poster gevoegd die je ergens in je huis moet ophangen. De poster heeft de titel ‘eerste hulp bij kerkbezoek’ en is een stap voor stap handleiding met negen klassieke houdingen die tijdens zang en aanbidding aangenomen worden. De bezoeker weet zo in ieder geval welke houding het best aangenomen kan worden bij het begin, halverwege of aan het eind van de dienst om niet echt op te vallen of als een buitenstaander te worden gezien. De houdingen hebben allen namen gekregen zoals ‘de busstopper’: één hand in de lucht met gespreide vingers en de andere in de broekzak of ritme trommelend op het bovenbeen. Het is voor elke kerkganger zo herkenbaar en je kunt het niet laten er heerlijk bij te lachen als je je zelf (en anderen) erin herkent.

Een Vlaamse versie?

Een leuk boekje voor een leuke prijs…Eigenlijk vraagt dit boekje om een uitgave met uitdrukkingen in onze Vlaamse kerken!

Van harte aanbevolen als je als christen eens hartelijk wilt lachen om je zelf en de belangrijkheid van gebruiken in je gemeente wat wilt relativeren.

Maarten Vermeulen, Ik kreeg het op mijn hart (Barneveld: Uitgeverij Plateau, 2012)