Ik ben een Bijbelontdekker

door Kris Tavernier – Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen en verklappen dat ik enthousiast ben over dit boek. Het boek ‘Ik ben een Bijbelontdekker’ helpt ouders en mensen actief in kinderwerk om op een leuke manier aan de slag te gaan met de Bijbel. Dit hoeft helemaal niet met slechts het vertellen van een Bijbelverhaal gevolgd door het inkleuren van een bijhorende kleurplaat. Het kan ook veel boeiender en creatiever. Daar is dit boek voor geschreven.

Het boek behandelt twintig Bijbelverhalen. Elk hoofdstuk begint met een Bijbelvers uit het verhaal. Daarop volgt een creatief proefje als inleving om zelf uit te voeren, vlot uitgelegd met de benodigdheden en het verloop én geïllustreerd met kleurfoto’s. Vervolgens wordt teruggekeerd naar het Bijbelverhaal, waarbij ingezet wordt op interactie met de kinderen. Daarna volgen enkele verdiepende overdenkingvragen. Deze zijn opgesplitst in twee leeftijdscategorieën, van 4-7 jaar (lichtblauwe achtergrond) en van 8-12 jaar (donkerblauwe achtergrond). Tot slot is er aandacht voor gebed samen met de kinderen en ook dat op een creatieve manier. Sommige hoofdstukken bevatten ook een extra Doen!-opdracht om de inleving nog te verdiepen.

Het boek is breed bruikbaar. Je kan het gebruiken in het gezin om op een leuke manier met je eigen kinderen aan de slag te gaan met de Bijbelverhalen. Het is ook geschikt om een extra boost te geven bij gebruik in een kinderclub, kindernevendienst of godsdienstonderwijs in de klas. Er bestaan nog boekjes om met de kinderen aan de slag te gaan, maar de proefjes en experimenten in dit boek zorgen ervoor dat dit boek een dik streepje voor heeft. Het boek is tevens geschikt om in groep te gebruiken alsook voor één kind individueel als invulboek.

De schrijfster is zelf moeder van drie kinderen en dit boek is het resultaat van haar eigen ervaringen bij het lezen van Bijbelverhalen met kinderen. Zij is ook theoloog en werkzaam bij Youth for Christ als teamleider van het team toerusting en hoofdredacteur van de tiener- en jongerenwerkprogramma’s. Ze verzorgen tiener- en jongerenwerkmaterialen voor kerken en geven daarnaast trainingen en toerusting op het gebied van jongerenwerk. Je kan dus gerust stellen dat de schrijfster volop praktijkervaring heeft dat ze wil delen in dit boek.

De opmaak van het boek is zeer aantrekkelijk met een ruime bladschikking, aansprekende schrijfstijl en veel keur, zowel kleurfoto’s, pagina’s in kleur als tekst in kleur. Wil je reeds een voorproefje? Ga dan alvast eens op zoek naar BijbelBorrels op Facebook of Instagram of neem een kijkje op www.bijblborrels.nl.

Jammer dat dit boek nog niet bestond toen mijn eigen kinderen de geschikte leeftijd hadden. Bij deze van harte aanbevolen aan ouders en iedereen die met kinderen tussen 4 en 12 jaar op een speelse en creatieve manier aan de slag wil gaan rondom Bijbelverhalen. Hopelijk komt er nog een vervolg.

Corine Zonnenberg, Ik ben een Bijbelontdekker, Proefjes en experimenten (KokBoekencentrum, 2020, 191blz.)