Het Omega dossier

door Kevin Buch –

Atlas zonder handleiding

Op de achterflap van dit boek staat: “Het is geen boek om van A-Z door te lezen”. Als recensent is dat wel je taak. Johan Vink beschrijft zijn boek zelf als een soort van atlas. Zo leest het boek ook: als een atlas van de theologie volgens Johan Vink. Het grote probleem is dat je meestal wel weet hoe je een atlas moet gebruiken om bv. Turnhout op een kaart van Antwerpen te vinden. De auteur geeft echter volgens mij te weinig richtlijnen hoe zijn boek dan te gebruiken. Zelfs na het lezen van de handleiding in het begin had ik niet het idee dat ik iets kon opzoeken in het boek.

Overdaad aan volledigheid

Johan Vink is in dit boek zeer volledig en tracht zijn ideeën en concepten duidelijk te maken door het gebruik van een groot aantal tabellen en schema’s. Ook al komen sommige schema’s terug, toch vond ik het grote aantal op een bepaald moment storend en er kwamen steeds maar nieuwe schema’s en tabellen bij. De associatie met het gezegde ‘Het bos door de bomen niet meer zien’, kwam verschillende keren in mij op tijdens het lezen.

Het concept van de paradox

Een concept waar de auteur trouw aan blijft tijdens het gehele boek is de paradox en hoe hiermee om te gaan. Dit concept past de auteur toe in al de hoofdstukken en het is verhelderend om op die manier te kijken naar de verschillende onderwerpen zoals het Lichaam (de gemeente), de drie-eenheid, de grote opdracht, de wereld, …

Een voorbeeldparadox: Je aanvaard willen weten en willen veranderen

Om het concept van de paradox beter te begrijpen hier een voorbeeld van één van zijn gebruikte paradoxen. God aanvaardt ons zoals we zijn, onvoorwaardelijk. Tegelijk wil Hij ons motiveren om te veranderen, om meer te worden zoals Hij ons bedoeld heeft. Het moeilijke hier is om ons aanvaard te willen voelen en tegelijkertijd open te staan voor wat God in ons wil doen. De auteur moedigt ons altijd aan om de paradox te omarmen. Anders verval je in uitersten: moralisme of humanisme (bij deze voorbeeldparadox).

Conclusie

Johan Vinks achtergrond in sociologie schijnt door in het gebruik van de schema’s en tabellen die ter verduidelijking opgenomen zijn. Dit boek is echt een naslagwerk en als je eenmaal je weg erin gevonden hebt, zal je het nog veel raadplegen. De cartoons van de hand van de auteur zelf verlichten de tekst enigszins. Dit boek is een uitgebreide bird-view van de theologie volgens Johan Vink. Een aanrader, maar geen boek om van pagina 1 tot pagina 688 uit te lezen.

Johan Vink, Het Omega dossier, (Stichting Het Omega Project, 2018, 688 blz.)