Het Goede Boek wordt 40 jaar!

HGB JUB FLYERHet Goede Boek, de christelijke boekenwinkels van de Belgische Evangelische Zending, mag veertig kaarsjes uitblazen. De boekenhandel geldt in Vlaanderen als bron voor christenen en kerken op vlak van geloofsopbouwende lectuur en evangelisatiemateriaal. De bediening kent met Brugge, Gent, Genk, Leuven en Kortrijk vijf vestigingen. Jegens de commerciële boekenketens staat Het Goede Boek bekend voor hun uitzonderlijke klantvriendelijke werking. Zo trekken de uitbaters speciaal tijd uit voor klanten, die nood hebben aan een gesprek ongeacht hun religieuze achtergrond.

Linda Smit leidt HGB in Leuven en is er van de huidige medewerkers het langst bij. Ze kan dus beter als geen ander de invloed van de tand des tijds op de boekenwinkels uit de doeken doen: “Toen ik in 1988 aan de slag ging bij Het Goede Boek, had ik niet eens een kassa, laat staan een computer. De weekboeken hield ik met de hand bij. Het winkelwerk lijkt sindsdien enorm veranderd doordat we nu veel meer gebruik maken van technologie. De aanwezigheid van internet geeft meer werk, maar ook een extra mogelijkheid om onze klanten te helpen.”

Dat de boekenhandel door de opkomst van webshops en e-readers van het toneel kan verdwijnen betwijfelt Linda Smit. “Er zullen steeds mensen blijven die naar sociaal contact of wat aandacht verlangen. Of het soort dat graag rondneust in een boekenwinkel, aan bladeren ruikt of er puur van geniet boeken vast te nemen.” Het Goede Boek toont dat ze na veertig jaar niet blijft stilstaan. Zo werd recent een nieuwe locatie voor de boekenwinkel van Kortrijk geopend. Smit: “Het is een mooi eerbetoon aan het veertigjarig bestaan van Het Goede Boek. Een bewijs van onze standvastigheid.”

Doorheen de maanden februari en maart zal elke winkel uitpakken met een specifieke activiteit. Zo organiseren HGB-Brugge en HGB-Gent een tweedehandsboekenverkoop, respectievelijk op 8/02 en 15/02. De boekenwinkel van Kortrijk voorziet een avond op 8/02 die een kijk geeft op de wereld van de christelijke muziek. HGB-Leuven houdt op haar beurt een prijsdienst en receptie op 15/02. HGB-Genk brengt als laatste op 22/03 een gospelavond met de muziekband Wake up 4 Jesus. Er zal ook een gezamenlijke koopjesavond doorgaan op 6/02. Tijdens deze avond kan men onder meer genieten van een korting van tien procent op het hele assortiment. Meer informatie vindt u terug op de website: www.hetgoedeboek.be.