Handbagage voor Jezusvolgers

handbagage-voor-jezusvolgers-rob-van-houwelingendoor Raymond Hausoul – Met Handbagage voor Jezusvolgers biedt Rob van Houwelingen een vervolg aan zijn Onschatbare teksten (2014). Hierin reikt hij twintig inzichten aan, onderverdeeld in vijf themablokken: (1) Jezus gaat ons voor, (2) Jezus vertegenwoordigt Israël, (3) Jezus is wereldnieuws, (4) Jezus als het gezicht van God, (5) Jezus heeft de toekomst. Elk themablok bevat daarmee vier hoofdstukken die allen eindigen met een eigen focus.

Handbagage voor Jezusvolgers is een doordacht werkje dat zowel luchtig als bijbels verantwoord geschreven is en op menig vlak aanknoopt bij de actualiteit. Hoewel de persoon van Jezus Christus de volle aandacht krijgt in dit boek, beperkt Rob van Houwelingen zich in zijn reflectie daarop niet tot de gegevens van het NT. Ook de relevantie van het OT voor de huidige christen komt in dit boek aan bod. De Messias is immers de centrale persoon van beide Testamenten.

Doordat de auteur elk hoofdstuk op een andere manier vormgeeft, zorgt hij er tegelijk voor dat het lezen hiervan niet langdradig wordt. Ieder hoofdstuk bevat een eigen frisse aanpak. Het enige terugkerende refrein is het slot van elk hoofdstuk. Daarin presenteert Rob van Houwelingen een beknopt (over)draagbaar inzicht van wat we in onze handbagage mogen meenemen op onze reis met Jezus. Deze vormgeving zorgt ervoor dat de vijf themablokken zich ook afzonderlijk laten lezen. Zelfs bij de twintig hoofdstukken is dat het geval. Ook zij zijn zo geschreven dat ze los van elkaar te lezen zijn. Wie er daarbij voor kiest om de themablokken in dit boek dieper te verwerken, ontvangt in de bijlage daarvoor nog enkele verwerkingsvragen. Kortom, een toegankelijk boek dat velen mag inspireren en uitdagen.

Rob van Houwelingen, Handbagage voor Jezusvolgers, (Buijten & Schipperheijn Motief, 2016, 192 blz.)